 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Mousavi S F,  Afrooz G,  Arjmandnia A A,  Ghobari-Bonab B. 
(2023).  The effectiveness of Family-based Play therapy on parent-child relationship in children with Attention Deficit Disorder.  Rooyesh. 12(5),  1-10. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4197-fa.html   
                    
                    موسوی سیده فاطمه،  افروز غلامعلی،  ارجمندنیا علی اکبر،  غباری بناب باقر.
(1402).  ارزیابی اثربخشی بازی درمانی خانواده محور بر رابطه والدین و فرزندان با اختلال کاستی توجه  رویش روان شناسی 12 (5) :10-1URL: http://frooyesh.ir/article-1-4197-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، s.f.mousavi@ut.ac.ir
 2- استاد ممتاز، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. 
 3- دانشیار، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. 
 4- استاد، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1872 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی درمانی خانوادهمحور، بر بهبود رابطه والدین و کودکان با اختلال کاستی توجه (ADD) بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. مطالعه در تابستان سال ۱۴۰۱ صورت گرفت. جامعه پژوهش، تمامی کودکان با اختلال کاستیتوجه ۵ تا ۱۰ سال شهر تهران بود و نمونهگیری به شکل هدفمند انجام شد. تعداد ۲۴ زوج مادر و کودک به صورت تصادفی در دوگروه آزمایشی (N=12) و گواه (N=12) قرار گرفتند و برنامه بازی درمانی خانواده محور به مدت ۱۰ جلسه دوساعته هفتگی، برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت بررسی رابطه والد- کودک، قبل و بعد از مداخله، از تست رابطه کودک- والد پیانتا (۱۹۹۷) (CPRS)، استفاده شد. دادهها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که در مقایسه با گروه گواه، بازی درمانی خانوادهمحور موجب کاهش معنادار خرده مقیاس وابستگی و تعارض و افزایش خردهمقیاس نزدیکی شده است (05/0 > P). با توجه به یافتههای پژوهش به نظر میرسد که بازی درمانی خانوادهمحور موجب بهبود رابطه والدین و کودکان با اختلال کاستی توجه، از نظر وابستگی، نزدیکی و تعارض در روابط میگردد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی بالینی  دریافت: 1401/7/9 | پذیرش: 1401/11/25 | انتشار الکترونیک: 1402/5/9