Abdulahi Beqrabadi Q, Karimi N. (2023). The Effectiveness of Mindful Self-Compassion on Thinking Rumination and Social Anxiety of Mothers of Children with Autism.
Rooyesh.
11(12), : 16
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4200-fa.html
عبداللهی بقرآبادی قاسم، کریمی ندا. اثربخشی آموزش خودشفقتی ذهن آگاهانه بر نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی مادران دارای کودک اتیسم رویش روان شناسی 1401; 11 (12) :182-173
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4200-fa.html
1- استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران. ، nedaakariimi@gmail.com
چکیده: (1162 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودشفقتی ذهن آگاهانه بر نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی مادران دارای کودک اوتیسم انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل با پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری این تحقیق شامل مادران دارای کودک اوتیسم مراجعه کننده به مرکز توانبخشی انوار آفتاب کوثر جمیل شهر قم در سال 1400 بود. 30 نفر از مادرانی که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه) به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جلسات آموزشی خودشفقتی ذهن آگاهانه برای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، به صورت هفتهای یک جلسه برگزار شد و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987، LSAS) و پرسشنامهی نشخوار فکری نولن هوکسما و مارلو (1993، RRS) بودند. دادههای جمع آوری شده با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که آموزش خودشفقتی ذهن آگاهانه بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی مادران دارای کودک اوتیسم موثر است (05/0>P). همچنین اثر آموزش خودشفقتی ذهن آگاهانه بر کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی مادران دارای کودک اوتیسم در مرحله پیگیری تداوم داشته است (05/0>P). لذا میتوان نتیجه گرفت که آموزش برنامه خودشفقتی ذهن آگاهانه در کاهش نشخوار فکری و اضطراب اجتماعی مادران دارای کودک اوتیسم موثر بوده است.
شمارهی مقاله: 16
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1401/7/13 | پذیرش: 1401/10/5 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10