Mobayeni M,  Taghiyar F,  Pourdel M. 
(2023).  The effect of life skills training on the resilience and communication skills of adolescent boys in the Corona era.  Rooyesh. 12(5),  193-202. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4222-fa.html     
                     
                    
                    مبینی مونا،  تقییار فاطمه،  پوردل مژگان.
(1402).  تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر تابآوری  و مهارتهای ارتباطی  نوجوانان پسر در دوران کرونا  رویش روان شناسی 12 (5) :202-193URL: http://frooyesh.ir/article-1-4222-fa.html
     
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، تهران، ایران. 
 2- کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران. 
 3- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران. ، Pourdel.m2018@gmail.com
                    
                    
                    چکیده:       (1877 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر مهارت های ارتباطی و تاب آوری نوجوانان پسر در دوران کرونا انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان پسر دورهی دوم متوسطه در حال تحصیل شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از میان آنها 30 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام (CSTR 2004) و پرسشنامهی تابآوری کانر و دیویدسون (CD-RISC 2003) استفاده شد. جلسات آموزش مهارتهای زندگی در 12 جلسه، هر هفته دو جلسه و هر جلسه 90 دقیقه به صورت گروهی تنظیم شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین نمرات مهارتهای ارتباطی و تابآوری در پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در سطح 05/0 تفاوت معناداری وجود دارد و نوجوانان گروه آزمایش نسبت به نوجوانان گروه گواه، مهارت های ارتباطی و تاب آوری بالاتری نشان دادند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
مشاوره  دریافت: 1401/8/1 | پذیرش: 1401/10/17 | انتشار الکترونیک: 1402/5/10