Hedayat S, Narimani M, Aghajani S, Basharpoor S. (2023). The Structural model of difficulty in emotion regulation and symptoms of conduct disorder (CD) with mediation emotional and cognitive empathy in male adolescents.
Rooyesh.
12(6), 37-48.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4246-fa.html
هدایت سعیده، نریمانی محمد، آقاجانی سیف اله، بشرپور سجاد. مدل ساختاری دشواری در تنظیم هیجان و نشانههای اختلال سلوک (CD) با میانجیگری همدلی عاطفی و شناختی در نوجوانان پسر رویش روان شناسی 1402; 12 (6) :48-37
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4246-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، Hedayat@uma.ac.ir
2- استاد ممتاز، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (813 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل معادلات ساختاری دشواری در تنظیم هیجان و نشانههای اختلال سلوک با میانجیگری همدلی عاطفی و شناختی در نوجوانان پسر بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها تعداد 234 نفر از دانشآموزانی که بالاترین نمرات را در پرسشنامه علائم مرضی کودکان کسب و دارای بیشترین نشانههای اختلال سلوک بودند، بر اساس روش نمونهگیری هدفمند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (DERS، گراتز و روئمر، 2004) و مقیاس بهره همدلی (EQ، بارون و کوهن، 2003) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و دشواری در تنظیم هیجان و همدلی عاطفی و شناختی بر اختلال سلوک اثر مستقیم و معنادار داشتند (01/0>P). همچنین دشواری در تنظیم هیجان با میانجیگری همدلی عاطفی و شناختی بر اختلال سلوک دانشآموزان اثر غیرمستقیم و معناداری داشت (01/0>P). بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که رشد خودتنظیمی هیجان می تواند دستیابی به همدلی را در فرد میسر ساخته و به عنوان یک عامل مؤثر در جهت کاهش نشانههای اختلال سلوک و افزایش رفتار جامعهپسند در نوجوانان عمل کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1401/8/18 | پذیرش: 1402/3/28 | انتشار الکترونیک: 1402/6/3