مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 6 - ( شهریور 1402/ پیاپی 87 1402 )                   سال 12 شماره 6 صفحات 48-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hedayat S, Narimani M, Aghajani S, Basharpoor S. (2023). The Structural model of difficulty in emotion regulation and symptoms of conduct disorder (CD) with mediation emotional and cognitive empathy in male adolescents. Rooyesh. 12(6), 37-48.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4246-fa.html
هدایت سعیده، نریمانی محمد، آقاجانی سیف اله، بشرپور سجاد. مدل ساختاری دشواری در تنظیم هیجان و نشانه‌های اختلال سلوک (CD) با میانجی‌گری همدلی عاطفی و شناختی در نوجوانان پسر رویش روان شناسی 1402; 12 (6) :48-37

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4246-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان­شناسی، گروه روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، Hedayat@uma.ac.ir
2- استاد ممتاز، گروه روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
3- دانشیار، گروه روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- استاد، گروه روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (813 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل معادلات ساختاری دشواری در تنظیم هیجان و نشانه­های اختلال سلوک با میانجی­گری همدلی عاطفی و شناختی در نوجوانان پسر بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی به روش مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پسر متوسطه اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنها تعداد 234 نفر از دانش­آموزانی که بالاترین نمرات را در پرسشنامه علائم مرضی کودکان کسب و دارای بیشترین نشانه­های اختلال سلوک بودند، بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (DERS، گراتز و روئمر، 2004) و مقیاس بهره همدلی (EQ، بارون و کوهن، 2003)  بود. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری  استفاده شد. یافته­ها نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و دشواری در تنظیم هیجان و همدلی عاطفی و شناختی بر اختلال سلوک اثر مستقیم و معنادار داشتند (01/0>P). همچنین دشواری در تنظیم هیجان با میانجی­گری همدلی عاطفی و شناختی بر اختلال سلوک دانش­آموزان اثر غیر­مستقیم و معناداری داشت (01/0>P). بر اساس این یافته­ها می­توان نتیجه گرفت که رشد خودتنظیمی هیجان می تواند دستیابی به همدلی را در فرد میسر ساخته و به عنوان یک عامل مؤثر در جهت کاهش نشانه­های اختلال سلوک و افزایش رفتار جامعه­پسند در نوجوانان عمل کند.
متن کامل [PDF 836 kb]   (455 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تحولی
دریافت: 1401/8/18 | پذیرش: 1402/3/28 | انتشار الکترونیک: 1402/6/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb