مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 5 - ( مرداد 1402 / پیاپی 86 1402 )                   سال 12 شماره 5 صفحات 148-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162521101
Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1401.005

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nosouhi Dahnavi M, Ghazanfari A, Ahmadi R. Comparison of the Effectiveness of Kendall's coping cat group program and parent management training for social anxiety, resilience and physical aggression of primary school students. Rooyesh 2023; 12 (5) :139-148
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4295-fa.html
نصوحی دهنوی محمود، غضنفری احمد، احمدی رضا. مقایسه اثربخشی برنامه گروهی گربه سازگار کندال و مدیریت والدینی بر اضطراب اجتماعی، تاب‌آوری و پرخاشگری بدنی دانش‌آموزان دبستانی. رویش روان شناسی. 1402; 12 (5) :139-148

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4295-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، Aghazan5@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده:   (455 مشاهده)
این پژوهش باهدف مقایسه اثربخشی برنامه درمان گروهی گربه سازگار کندال و آموزش مدیریت والدین بر میزان اضطراب اجتماعی، پرخاشگری بدنی و تابآوری دانشآموزان دارای اختلال اضطرابی انجامشد. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری 45 روزه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان ابتدایی دارای اختلال اضطرابی شهر مبارکه در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بود. در این پژوهش تعداد ۴۵ دانش‌آموز دبستانی دارای اختلال اضطرابی، با روش نمونهگیری هدف‌مند انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه‌های ۱۵ نفره آزمایشی و گواه قرار گرفتند. دانش‌آموزان گروه آزمایشی اول در ده جلسه 60 دقیقه‌ای برنامه گربه سازگار (CCP) و مادران گروه آزمایشی دوم در ده جلسه 75 دقیقه‌ای آموزش مدیریت والدین (PMT) شرکت کردند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه‌های اضطراب سنج اسپنس (1997، SCAS ) ، تاب‌آوری مرل (2011، SEARS ) و پرخاشگری نیلسون (2000، ChIA) استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل دادهها از تحلیل واریانس آمیخته با اندازه‌گیری مکرر و آزمون بونفرونی استفاده شد. نتایج به‌دست‌آمده نشان داد هر دو برنامه گربه سازگار و آموزش مدیریت والدین نسبت به گروه گواه به طور معناداری باعث کاهش اضطراب اجتماعی و پرخاشگری بدنی و افزایش تابآوری می‌شوند (01/0P<). تأثیر هر دو مداخله تا مرحله پیگیری 45 روزه دارای ماندگاری اثر است. همچنین باتوجه‌به تفاوت میانگین‌ها بین میزان اثربخشی دو برنامه بر اضطراب اجتماعی و تاب‌آوری تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0p> )، ولی اثربخشی برنامه گربه سازگار بر پرخاشگری بدنی بیشتر از برنامه آموزش مدیریت والدین است.
متن کامل [PDF 710 kb]   (156 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1401/9/18 | ویرایش نهایی: 1402/7/10 | پذیرش: 1402/3/26 | انتشار الکترونیک: 1402/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb