Ethics code: ir.uma.rec.1400.077
Hasani jabdaragi Y, Mikaeili N, Aghajani S, Basharpoor S. (2023). relationship between trait anxiety and emotional clarity with depression symptoms in college students with moderating role of cognitive flexibility.
Rooyesh.
11(12), : 3
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4299-fa.html
حسنی جبدرقی یوسف، میکائیلی نبلوفر، آقاجانی سیف الله، بشرپور سجاد. رابطه اضطراب صفت و شفافیت عاطفی با نشانههای افسردگی در دانشجویان: نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی رویش روان شناسی 1401; 11 (12) :36-25
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4299-fa.html
1- دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. ، nmikaeili@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
4- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (1824 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب صفت و شفافیت عاطفی با نشانههای افسردگی در دانشجویان با نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی بود. روش پژوهش، توصیفی_همبستگی به روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی1400- 1399 بودند(12000N=) که از بین آنها 249 نفر که نمره 14و بالاتر را در پرسشنامه افسردگی بک داشتند به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل ویراست دوم مقیاس افسردگی بک(BDI، بک، 1996)، سیاهه اضطراب حالت-صفت اشپیل برگر(STAI-X، اشپیل برگر،1970)، مقیاس رگههای فراخلقی(TMMS، سالووی و همکاران، 1995) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی(CFS وندر و والپ،2010) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و بین اضطراب صفت و شفافیت عاطفی با نشانههای افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد(01/0>p) و علاوه بر این اضطراب صفت و شفافیت عاطفی با میانجیگری انعطافپذیری شناختی اثر غیر مستقیم منفی و معنیداری(01/0>p) بر نشانههای افسردگی در دانشجویان داشتند. بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که اضطراب صفت و شفافیت عاطفی به شیوههای مستقیم و غیر مستقیم نشانههای افسردگی در دانشجویان را تحت تاثیر قرار میدهند و نقش پویایی در نشانههای افسردگی ایفا میکنند.
شمارهی مقاله: 3
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1401/9/21 | پذیرش: 1401/10/17 | انتشار الکترونیک: 1402/1/20