مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 4 - ( تیر 1402/ پیاپی 85 1402 )                   سال 12 شماره 4 صفحات 94-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmati N, Abolma’ali alhosseini K, Mirhashemi M. Factors affecting the academic emotion of female students of the first secondary school: A qualitative study. Rooyesh 2023; 12 (4) :85-94
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4335-fa.html
رحمتی ندا، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، میرهاشمی مالک. عوامل موثر بر هیجان تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول: یک مطالعه کیفی. رویش روان شناسی. 1402; 12 (4) :85-94

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4335-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران.
2- دانشیار روان شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران. ، Kh.abolmaali@iau-tnb.ac.ir
3- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، ایران.
چکیده:   (517 مشاهده)
هیجان‌ها یکی از ابعاد شخصیتی دانش‌آموزان هستند که آنها در تمامی فرآیند یادگیری و در موقعیت‌های تحصیلی مختلف تجربه می‌کنند. هیجانهای تحصیلی عبارت است از فراز و نشیبهایی که دانشآموز در کلاس درس و در رابطه با موضوعات درسی تجربه میکند. این هیجانهای ‌می‌‌‌توانند بر کیفیت عملکرد فرد تأثیر گذار باشند و موجبات موفقیت یا عدم موفقیت وی را در امور وابسته به تحصیل فراهم آورند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مؤثر بر هیجان تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه اول بود. ‌جامعه پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر پایه هفتم، هشتم و نهم منطقه دو شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود. نمونه‌گیری به شکل هدفمند و طبق ملاکهای ورود و خروج به پژوهش انجام شد و 12 دانش‌آموز بر اساس دستیابی به ملاک اشباع داده‌ها با تجربه هیجان‌تحصیلی مثبت و منفی، به‌عنوان مشارکت‌کنندگان در پژوهش انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع کیفی و به  شیوۀ نظریه زمینهای   و مطابق با نسخه اشتراوس و کوربین و با تحلیل سیستماتیک بود و برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبۀ نیمه ‌ساختار یافته استفاده شد. یافته ها سه عامل فردی ، محیطی و آموزشی مؤثر بر هیجان تحصیلی را شناسایی کردند. عوامل مؤثر بر هیجان تحصیلی در سه مقوله اصلی کدگذاری شده که هرکدام دارای مقوله‌های فرعی دیگری می‌باشند. مقوله‌های اصلی به‌دست‌آمده عبارت‌اند از: ۱- عوامل فردی، ۲- عوامل محیطی، 3- عوامل آموزشی و مقوله‌های فرعی ،عوامل فردی شامل: تناسب ارزش و هدف، کنترل‌پذیری، شناخت؛ عوامل محیطی شامل: عوامل درونی مدرسه، عوامل بیرونی، عوامل اجتماعی و عوامل آموزشی شامل مقولات فرعی برنامه درسی، معلم و همکلاسی‌ها می‌باشد. بنابراین، به‌طورکلی هیجان تحصیلی از عوامل متعددی چون فردی، محیطی و آموزشی متأثر است.
متن کامل [PDF 830 kb]   (493 دریافت)    
نوع مقاله: کیفی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/10/10 | ویرایش نهایی: 1402/5/23 | پذیرش: 1402/3/21 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb