Asgarshyan P, Kheyri E, Bayazi N, Asgarshyan B, Asgarshyan F. (2023). The effectiveness of problem solving skills training on exam anxiety, self-efficacy and source of control of male secondary school students.
Rooyesh.
12(5), 203-212.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4337-fa.html
اصغرشایان پریسا، خیری الهام، بیاضی نجیبه، اصغرشایان بهزاد، اصغرشایان فریبا. اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل دانشآموزان پسر دوره متوسطه رویش روان شناسی 1402; 12 (5) :212-203
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4337-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، b.shayan92@gmail.com
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد اهر دانشگاه آزاد اسلامی اهر، ایران.
3- دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4- کارشناسی ارشد، باکتری شناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
5- کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، واحد شبستر دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، ایران.
چکیده: (747 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش روش مهارتهای حل مسئله بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (30 نفر) و گروه گواه (30 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب امتحان (TAS، ساراسون، 1998)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (ASQ، مکایلروری و بانتینگ، 2002) و پرسشنامه منبع کنترل (SCQ، راتر، 1996) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادری در سطح (01/0>P) وجود دارد. در واقع آموزش مهارت حل مسئله باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی و منبع کنترل درونی میشود. همچنین آموزش مهارت حل مسئله باعث کاهش اضطراب امتحان و منبع کنترل بیرونی در دانشآموزان میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1402/4/30 | انتشار الکترونیک: 1402/5/10