مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 5 - ( مرداد 1402 / پیاپی 86 1402 )                   سال 12 شماره 5 صفحات 138-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashouri R, Bahari F, Namvar H. (2023). Predicting Flourishing of Students based on Moral Intelligence, Wisdom, Critical Thinking According to the Mediating Role of Hope. Rooyesh. 12(5), 129-138.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4365-fa.html
عاشوری رامتین، بهاری فرشاد، نامور هومن. پیش‌بینی شکوفایی در دانشجویان بر اساس هوش اخلاقی، خردمندی، تفکر نقاد با توجه به نقش میانجی امید رویش روان شناسی 1402; 12 (5) :138-129

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4365-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی ، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ، Drfarshadbahari@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
چکیده:   (741 مشاهده)
هدف این پژوهش پیش­بینی شکوفایی دانشجویان بر اساس هوش اخلاقی، خردمندی و تفکر نقاد، با توجه به نقش میانجی امید بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 740 نفر بود که از بین آن­ها تعداد 384 نفر نمونه به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های شکوفایی (FQ) سلیمانی (1394)، هوش اخلاقی (MIQ) لینک و کیل (2007)، خردمندی (WQ) وبستر (2003)، تفکر نقاد (CTQ) فاسیون (1990) و امید (HQ) اسنایدر و همکاران (2000) استفاده شد. به منظور تحلیل داده­ها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد اثرات مستقیم هوش اخلاقی، خردمندی و تفکر نقاد بر شکوفایی معنادار بود (001/0>p). از سوی دیگر هوش اخلاقی، خردمندی و تفکر نقاد به­طور غیرمستقیم به­واسطه امید با شکوفایی رابطه داشتند (001/0>p). شاخص­های نکویی برازش نیز حاکی از برازش مناسب مدل بود. بر اساس یافته­های این پژوهش نتیجه­گیری می­شود هوش اخلاقی، خردمندی و تفکر نقاد با میانجی امید می­تواند مدل شکوفایی را تبیین کند.
متن کامل [PDF 630 kb]   (375 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1401/10/22 | پذیرش: 1402/2/1 | انتشار الکترونیک: 1402/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb