Ashouri R, Bahari F, Namvar H. (2023). Predicting Flourishing of Students based on Moral Intelligence, Wisdom, Critical Thinking According to the Mediating Role of Hope.
Rooyesh.
12(5), 129-138.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4365-fa.html
عاشوری رامتین، بهاری فرشاد، نامور هومن. پیشبینی شکوفایی در دانشجویان بر اساس هوش اخلاقی، خردمندی، تفکر نقاد با توجه به نقش میانجی امید رویش روان شناسی 1402; 12 (5) :138-129
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4365-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی ، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ، Drfarshadbahari@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
چکیده: (741 مشاهده)
هدف این پژوهش پیشبینی شکوفایی دانشجویان بر اساس هوش اخلاقی، خردمندی و تفکر نقاد، با توجه به نقش میانجی امید بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 740 نفر بود که از بین آنها تعداد 384 نفر نمونه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای شکوفایی (FQ) سلیمانی (1394)، هوش اخلاقی (MIQ) لینک و کیل (2007)، خردمندی (WQ) وبستر (2003)، تفکر نقاد (CTQ) فاسیون (1990) و امید (HQ) اسنایدر و همکاران (2000) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد اثرات مستقیم هوش اخلاقی، خردمندی و تفکر نقاد بر شکوفایی معنادار بود (001/0>p). از سوی دیگر هوش اخلاقی، خردمندی و تفکر نقاد بهطور غیرمستقیم بهواسطه امید با شکوفایی رابطه داشتند (001/0>p). شاخصهای نکویی برازش نیز حاکی از برازش مناسب مدل بود. بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجهگیری میشود هوش اخلاقی، خردمندی و تفکر نقاد با میانجی امید میتواند مدل شکوفایی را تبیین کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1401/10/22 | پذیرش: 1402/2/1 | انتشار الکترونیک: 1402/5/10