Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.055
Mohammadi O A, Heydari A, Eftekhar Saadi Z, Joharifard R. (2024). Prediction of Academic Engagement and Academic Burnout based on Perfectionism and Academic Support in Secondary School Students.
Rooyesh.
13(2), 131-140.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4425-fa.html
محمدی امیدعلی، حیدری علیرضا، افتخاری صعادی زهرا، جوهری فرد رضا. پیش بینی اشتیاق و فرسودگی تحصیلی براساس کمالگرایی و حمایت تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه رویش روان شناسی 1403; 13 (2) :140-131
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4425-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، arheidarie43@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده: (1048 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیشبینی اشتیاق و فرسودگی تحصیلی براساس کمالگرایی و حمایت تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود. مطالعهی حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان گچساران در سال 1400- 1399 بودند که از بین آنها 240 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه کمالگرایی هیل و همکاران (PI، ۲۰۰۴)، ، پرسشنامه حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (ASS، 2005) ، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز (SES، 2004) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (SBI، 1997) بود. روش تحلیل این پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان بود. یافتهها نشان داد که کمالگرایی با اشتیاق تحصیلی رابطه منفی و معنادار(05/0>p) و با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0>p). همچنین، بین حمایت تحصیلی با اشتیاق تحصیلی همبستگی مثبت و معنیداری وجود دارد (05/0>p). با این حال، رابطهی معناداری بین حمایت تحصیلی با فرسودگی تحصیلی مشاهده نشد. در مجموع، نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین توانستند 1/6 درصد از تغییرات فرسودگی تحصیلی و 5/3 درصد از تغییرات متغیر اشتیاق تحصیلی را پیش بینی کنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان گفت که در صورت بالا بودن نمره کمالگرایی در دانش آموزان بهاحتمالزیاد میتوان شاهد کاهش اشتیاق تحصیلی و بروز فرسودگی تحصیلی از سوی آنها بود که این رابطه میتواند تحت تاثیر حمایت تحصیلی ادراک شده دانش آموزان تغییر کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/11/19 | پذیرش: 1402/12/19 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10