مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 2 - ( اردیبهشت 1403 / پیاپی 95 1403 )                   سال 13 شماره 2 صفحات 140-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1401.055

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi O A, Heydari A, Eftekhar Saadi Z, Joharifard R. (2024). Prediction of Academic Engagement and Academic Burnout based on Perfectionism and Academic Support in Secondary School Students. Rooyesh. 13(2), 131-140.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4425-fa.html
محمدی امیدعلی، حیدری علیرضا، افتخاری صعادی زهرا، جوهری فرد رضا. پیش بینی اشتیاق و فرسودگی تحصیلی براساس کمالگرایی و حمایت تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه رویش روان شناسی 1403; 13 (2) :140-131

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4425-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، arheidarie43@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده:   (1048 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیش­بینی اشتیاق و فرسودگی تحصیلی براساس کمالگرایی و حمایت تحصیلی در دانش آموزان دوره دوم متوسطه بود. مطالعه‌ی حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهرستان گچساران در سال 1400- 1399 بودند که از بین آنها 240 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه­ای انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه کمال‌گرایی هیل و همکاران (PI، ۲۰۰۴)، ، پرسشنامه حمایت تحصیلی ساندز و پلانکت (ASS، 2005) ، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز (SES، 2004)  و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (SBI، 1997) بود. روش تحلیل این پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون  هم‌زمان بود. یافته­ها نشان داد که کمال‌گرایی با اشتیاق تحصیلی رابطه منفی و معنادار(05/0>p) و با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد (01/0>p). همچنین، بین حمایت تحصیلی با اشتیاق تحصیلی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود دارد (05/0>p). با این حال، رابطه­ی معناداری بین حمایت تحصیلی با فرسودگی تحصیلی مشاهده نشد.  در مجموع، نتایج رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین توانستند 1/6 درصد از تغییرات فرسودگی تحصیلی و 5/3 درصد از تغییرات متغیر اشتیاق تحصیلی را پیش بینی کنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، می­توان گفت که در صورت بالا بودن نمره کمال‌گرایی در دانش آموزان به‌احتمال‌زیاد می­توان شاهد کاهش اشتیاق تحصیلی و بروز فرسودگی تحصیلی از سوی آن‌ها بود که این رابطه می­تواند تحت تاثیر حمایت تحصیلی ادراک شده دانش آموزان تغییر کند.
متن کامل [PDF 513 kb]   (780 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/11/19 | پذیرش: 1402/12/19 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb