مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 7 - ( مهر 1402/ پیاپی 88 1402 )                   سال 12 شماره 7 صفحات 142-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moadeb Kazerouni S, Hatami M, Seifaddini R. Comparison of the effectiveness of self-care training and regulation of the emotional process on the quality of life of caregivers. Rooyesh 2023; 12 (7) :133-142
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4483-fa.html
مودب کازرونی شبنم، حاتمی محمد، سیف الدینی رستم. مقایسه اثربخشی آموزش خود مراقبتی و نظم جویی فرایندی هیجان بر کیفیت زندگی مراقبان سالمندان مبتلا به دمانس. رویش روان شناسی. 1402; 12 (7) :133-142

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4483-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روان‌شناسی سلامت، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران. ، Hatami@khu.ac.ir
3- استادیار، گروه مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی، کرمان، ایران.
چکیده:   (249 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خود مراقبتی و نظم جویی فرایندی هیجان بر کیفیت زندگی مراقبان سالمندان مبتلا به دمانس بود. این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون و گروه کنترل  با دوره پیگیری 4 ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه مراقبین مراجعه­کننده به مرکز درمانی دمانس شهر کرمان بود که در منزل یا مؤسسات از بیماران دمانس در سال 1400 مراقبت می­کردند. نمونه آماری شامل 45 نفر بود که به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 30 نفر در دو گروه آزمایش جایگزین گردیدند. گروه آزمایش آموزش خودمراقبتی و نظم جویی فرایندی هیجان مداخلات را طی 8 جلسه 45 دقیقه­ای، هفته­ای یکبار دریافت کردند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF، سازمان بهداشت جهانی، 1996) جمع­آوری و به روش تحلیل­واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تفاوت‌ میانگین‌های هر دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه معنی‌دار گزارش شد (05/0>P). در مقایسه اثربخشی دو گروه آزمایشی نسبت به یکدیگر نیز تفاوت میانگین‌ها در سطح اطمینان 95 درصد معنی‌دار گزارش شد و نشان داده شد آموزش خودمراقبتی نسبت به نظم جویی فرایندی هیجان در بهبود کیفیت زندگی مراقبان سالمندان مبتلا به دمانس موثرتر بود (05/0P<). نتیجه­گیری می­شود آموزش خودمراقبتی و نظم جویی فرایندی هیجان در افزایش کیفیت زندگی مراقبان موثر است.
متن کامل [PDF 657 kb]   (100 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1401/12/13 | ویرایش نهایی: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/2/19 | انتشار الکترونیک: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb