Moadeb Kazerouni S, Hatami M, Seifaddini R. Comparison of the effectiveness of self-care training and regulation of the emotional process on the quality of life of caregivers. Rooyesh 2023; 12 (7) :133-142
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4483-fa.html
مودب کازرونی شبنم، حاتمی محمد، سیف الدینی رستم. مقایسه اثربخشی آموزش خود مراقبتی و نظم جویی فرایندی هیجان بر کیفیت زندگی مراقبان سالمندان مبتلا به دمانس. رویش روان شناسی. 1402; 12 (7) :133-142
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4483-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه روانشناسی سلامت، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران. ، Hatami@khu.ac.ir
3- استادیار، گروه مغز و اعصاب، دانشگاه علوم پزشکی، کرمان، ایران.
چکیده: (249 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش خود مراقبتی و نظم جویی فرایندی هیجان بر کیفیت زندگی مراقبان سالمندان مبتلا به دمانس بود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری 4 ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه مراقبین مراجعهکننده به مرکز درمانی دمانس شهر کرمان بود که در منزل یا مؤسسات از بیماران دمانس در سال 1400 مراقبت میکردند. نمونه آماری شامل 45 نفر بود که بهصورت در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی 15 نفر در گروه گواه و 30 نفر در دو گروه آزمایش جایگزین گردیدند. گروه آزمایش آموزش خودمراقبتی و نظم جویی فرایندی هیجان مداخلات را طی 8 جلسه 45 دقیقهای، هفتهای یکبار دریافت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL-BREF، سازمان بهداشت جهانی، 1996) جمعآوری و به روش تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد تفاوت میانگینهای هر دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه معنیدار گزارش شد (05/0>P). در مقایسه اثربخشی دو گروه آزمایشی نسبت به یکدیگر نیز تفاوت میانگینها در سطح اطمینان 95 درصد معنیدار گزارش شد و نشان داده شد آموزش خودمراقبتی نسبت به نظم جویی فرایندی هیجان در بهبود کیفیت زندگی مراقبان سالمندان مبتلا به دمانس موثرتر بود (05/0P<). نتیجهگیری میشود آموزش خودمراقبتی و نظم جویی فرایندی هیجان در افزایش کیفیت زندگی مراقبان موثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1401/12/13 | ویرایش نهایی: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/2/19 | انتشار الکترونیک: 1402/7/10