مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 6 - ( شماره پیاپی 39 / شهریور 1398 )                   سال 8 شماره 6 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moradi E. (2019). The Effectiveness of Cognitive-Based Mindfulness Therapy on Social Anxiety in Mothers with Mentally Educational Knowledge. Rooyesh. 8(6), 1-8.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-449-fa.html
مرادی الهه. اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب اجتماعی مادران دارای دانش آموزکم‌توان‌ذهنی رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :8-1

URL: http://frooyesh.ir/article-1-449-fa.html


کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه مدیریت دولتی، کرمانشاه، ایران. ، Hasti.azadi1367@yahoo.com
چکیده:   (2840 مشاهده)
کودکان کم‌توان‌ذهنی دارای اختلال‌های گوناگون هستند. شناسایی مشکلات آنان و عوامل مرتبط با آن و در نظر گرفتن مداخله‌های درمانی و آموزشی می‌تواند در حمایت و راهنمایی این کودکان و خانواده‌های‌شان توسط سازمان‌های حمایتی مورد استفاده قرار گیرد. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب اجتماعی مادران دارای دانش آموز کم‌توان‌ذهنی انجام شد. جامعه آماری شامل همه مادران دارای دانش آموز کم‌توان‌ذهنی شهر کرمانشاه  در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آن‌ها 30 مادر دارای کودک با هوش‌بهر 50 تا 70 در محدوده سنی 8 تا 12 سال به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از پرسش‌نامه اضطراب اجتماعی برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی طی 8 جلسه نود دقیقه‌ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسات پس آزمون روی دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. پردازش داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس یک‌متغیره) انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش‌آزمون بین 2 گروه آزمایش و گواه در متغیر اضطراب اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). در نتیجه می‌توان اذعان کرد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی می‌تواند باعث کاهش اضطراب اجتماعی مادران دارای دانش آموز کم‌توان‌ذهنی شده است.
متن کامل [PDF 587 kb]   (1706 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1395/6/17 | پذیرش: 1395/6/20 | انتشار الکترونیک: 1398/7/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb