مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 3 - ( بهار1397/ خرداد97/ شماره پیاپی 24 1397 )                   سال 7 شماره 3 صفحات 52-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Senobar A, Raeisi E. (2018). The role of achievement goals and academic meaning in predicting academic success of girl students. Rooyesh. 7(3), 37-52.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-451-fa.html
صنوبر عباس، رئیسی الهام. نقش هدف‌های پیشرفت و معنای تحصیلی در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر رویش روان شناسی 1397; 7 (3) :52-37

URL: http://frooyesh.ir/article-1-451-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه قم، قم، ایران ، Senobar.abas@yahoo.com
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده:   (4113 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش هدف‌های پیشرفت و معنای تحصیلی در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شوش در سال 1395 بودند که از میان آنها 350 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با کمک پرسشنامه‌های تجدیدنظرشده هدف‌های پیشرفت (الیوت و موریاما، 2008)، معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و موفقیت تحصیلی (صالحی، 1392) جمع‌آوری و با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد هدف گرایش به تبحر (451/0=r)، هدف گرایش به عملکرد (290/0=r) و معنای تحصیلی (364/0=r) با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر رابطه مثبت و معنادار داشتند، اما هدف اجتناب از تبحر (118/0=r) و هدف اجتناب از عملکرد (097/0=r) با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر رابطه معناداری نداشتند. همچنین متغیرهای هدف‌های پیشرفت و معنای تحصیلی به‌طورمعناداری توانستند 7/52 درصد از تغییرات موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر را پیش‌بینی کنند که در این پیش‌بینی سهم هدف گرایش به تبحر بیش از سایر متغیرها بود (05/0>p). نتایج حاکی از اهمیت هدف‌های پیشرفت و معنای تحصیلی در پیش‌بینی موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر می‌باشد. بنابراین برای افزایش موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دختر می‌توان هدف گرایش به تبحر، معنای تحصیلی و هدف گرایش به عملکرد آنان را افزایش داد.
 
متن کامل [PDF 571 kb]   (39 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1395/6/18 | پذیرش: 1395/10/11 | انتشار الکترونیک: 1397/4/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb