1- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه قم، قم، ایران ، Senobar.abas@yahoo.com
2- دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده: (4113 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش هدفهای پیشرفت و معنای تحصیلی در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان شوش در سال 1395 بودند که از میان آنها 350 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با کمک پرسشنامههای تجدیدنظرشده هدفهای پیشرفت (الیوت و موریاما، 2008)، معنای تحصیلی (هندرسون-کینگ و اسمیت، 2006) و موفقیت تحصیلی (صالحی، 1392) جمعآوری و با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. یافتهها نشان داد هدف گرایش به تبحر (451/0=r)، هدف گرایش به عملکرد (290/0=r) و معنای تحصیلی (364/0=r) با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر رابطه مثبت و معنادار داشتند، اما هدف اجتناب از تبحر (118/0=r) و هدف اجتناب از عملکرد (097/0=r) با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر رابطه معناداری نداشتند. همچنین متغیرهای هدفهای پیشرفت و معنای تحصیلی بهطورمعناداری توانستند 7/52 درصد از تغییرات موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر را پیشبینی کنند که در این پیشبینی سهم هدف گرایش به تبحر بیش از سایر متغیرها بود (05/0>p). نتایج حاکی از اهمیت هدفهای پیشرفت و معنای تحصیلی در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر میباشد. بنابراین برای افزایش موفقیت تحصیلی دانشآموزان دختر میتوان هدف گرایش به تبحر، معنای تحصیلی و هدف گرایش به عملکرد آنان را افزایش داد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1395/6/18 | پذیرش: 1395/10/11 | انتشار الکترونیک: 1397/4/9