Research code: 162508141
Ethics code: IR.IAU.TNB.REC.1400.046
Akbari M, Farokhzad P, Abolmaali Alhosseini K. (2023). Modeling of Social Anxiety based on Brain-Behavioral Systems, Attachment to Parents and Peers and Social Self-Efficacy mediated by Emotion Control among Adolescents.
Rooyesh.
12(5), 85-96.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4541-fa.html
اکبری محبوبه، فرخ زاد پگاه، ابوالمعالی الحسینی خدیجه. مدلیابی اضطراب اجتماعی بر مبنای سیستمهای مغزی-رفتاری، دلبستگی به والدین و همسالان و خودکارآمدی اجتماعی با میانجیگری مهار هیجان در نوجوانان رویش روان شناسی 1402; 12 (5) :96-85
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4541-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، dr.pegahfarokhzad@gmail.com
3- استاد، گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (961 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر مدلیابی اضطراب اجتماعی بر مبنای سیستمهای مغزی-رفتاری، دلبستگی به والدین و همسالان و خودکارآمدی اجتماعی با میانجیگری مهار هیجان در نوجوانان بود. این پژوهش توصیفی-همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری مطالعه شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر تهران در سال 1400 بود. جهت انتخاب نمونه ابتدا به روش نمونهگیری خوشهای هجده مدرسه انتخاب گردید، سپس از میان آنها 564 نفر به شیوه در دسترس وارد مطالعه و به پرسشنامههای سیستمهای بازداری و فعالسازی رفتاری (BIS/BAS، کارور و وایت، 1994)، دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA، آرمسدن و گرینبرگ، 1987)، خودکارآمدی برای موقعیتهای اجتماعی (SESS، گودیانو و هربرت، 2003)، مهار هیجان (ECQ، راجر و نجاریان، 1989) و هراس اجتماعی (SPIN، کانر و همکاران، 2000) پاسخ دادند. نتایج این پژوهش حاکی از برازش قابلقبول الگوی پیشنهادی با دادههای گردآوریشده بود. یافتهها نشان داد سیستم بازداری رفتاری بهطور مثبت (01/0>P) و سیستم فعالسازی رفتاری (05/0>P)، دلبستگی به والدین و همسالان و خودکارآمدی اجتماعی (01/0>P) بهطور منفی و بهواسطه مهار هیجان بر اضطراب اجتماعی اثر معنادار دارند. درنتیجه نظر به نقش تعدیلکننده مهار هیجان، توسعه مهارتهای تنظیم هیجان میتواند به کاهش قدرت عوامل زمینهساز و تخفیف علائم اضطراب اجتماعی نوجوانان یاری برساند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/1/26 | پذیرش: 1402/3/2 | انتشار الکترونیک: 1402/5/10