Razavi Kelishadi M, Biria M, Mousavi S A. (2023). The mediating role of social support in the relationship between traumatic childhood experiences and Instagram addiction in college students.
Rooyesh.
12(6), 141-150.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4593-fa.html
رضوی کلیشادی میترا، بی ریا محمد، موسوی سید اصغر. نقش میانجی حمایت اجتماعی در رابطه بین تجارب آسیبزای دوران کودکی و اعتیاد به اینستاگرام در دانشجویان رویش روان شناسی 1402; 12 (6) :150-141
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4593-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. ، Mitra.razavi1340@gmail.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
3- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.
چکیده: (1334 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه تجارب آسیبزای دوران کودکی و اعتیاد به اینستاگرام با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده در دانشجویان انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود که در جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر در سال 1401 انجام شد. 270 نفر به روش در دسترس با بهرهگیری از یک نظرسنجی آنلاین در این پژوهش مشارکت داشتند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه ترومای کودکی (CTQ، برنستاین و همکاران، ۲۰۰۳)، مقیاس اعتیاد به اینستاگرام (IAS، کرکابرون و گریفیث، 2018) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS، زیمت و همکاران، 1988) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده آزمونهای مدلیابی معادلات ساختاری و بوت استرپ انجام شد. مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود و 53% از تغییرات اعتیاد به اینستاگرام تحت تاثیر تجارب آسیبزای دوران کودکی و حمایت اجتماعی ادراک شده بود. اثرات مستقیم تجارب آسیبزای کودکی بر حمایت اجتماعی، تجارب آسیبزای کودکی بر اعتیاد به اینستاگرام و حمایت اجتماعی بر اعتیاد به اینستاگرام معنادار بود؛ همچنین نقش میانجی حمایت اجتماعی در رابطه تجارب آسیبزای کودکی و اعتیاد به اینستاگرام معنادار بود (05/0>P). افرادی که در دوران کودکی تجارب آسیبزا تجربه میکنند، ممکن است به دلیل عدم دریافت حمایت اجتماعی کافی به فضای مجازی پناه ببرند تا نیازهای ارتباطی خود را برآورده کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/2/15 | پذیرش: 1402/3/23 | انتشار الکترونیک: 1402/6/10