 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Shakiba rad K,  Jadidi H,  Taghvaei Nia A,  Morovati Z. 
(2023).  The Effectiveness of Academic Ethics Package on Educational Engagement and Academic Flow of High School Students.  Rooyesh. 12(8),  129-138. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4659-fa.html   
                    
                    شکیباراد خسرو،  جدیدی هوشنگ،  تقوائی نیا علی،  مروتی ذکرالله.
(1402).  اثربخشی بسته آموزشی اخلاق تحصیلی بر درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه  رویش روان شناسی 12 (8) :138-129URL: http://frooyesh.ir/article-1-4659-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران. 
 2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران. ، jadidi.hooshang@yahoo.com
 3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران. 
 4- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1325 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی اخلاق تحصیلی بر درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 1400 -1399 بودند که از بین آنها با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60  نفر انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. برنامه آموزش اخلاق تحصیلی هر هفته یک جلسه 90 دقیقهای در مورد گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری داده از پرسشنامه درگیری تحصیلی (زرنگ، 1391، EEQ) و شیفتگی تحصیلی (مارتین و جکسون، 2008، FSS) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون درگیری و شیفتگی تحصیلی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح001/0P< وجود داشت. از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت آموزش اخلاق تحصیلی بر افزایش درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان موثر است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود معلمان و دست اندرکاران حوزه آموزش در برنامههای آموزشی با به کارگیری آموزش اخلاق تحصیلی، درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان  را بهبود بخشند.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1402/3/7 | پذیرش: 1402/3/23 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10