Shakiba rad K, Jadidi H, Taghvaei Nia A, Morovati Z. (2023). The Effectiveness of Academic Ethics Package on Educational Engagement and Academic Flow of High School Students.
Rooyesh.
12(8), 129-138.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4659-fa.html
شکیباراد خسرو، جدیدی هوشنگ، تقوائی نیا علی، مروتی ذکرالله. اثربخشی بسته آموزشی اخلاق تحصیلی بر درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه رویش روان شناسی 1402; 12 (8) :138-129
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4659-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران. ، jadidi.hooshang@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده: (915 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی اخلاق تحصیلی بر درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 1400 -1399 بودند که از بین آنها با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60 نفر انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. برنامه آموزش اخلاق تحصیلی هر هفته یک جلسه 90 دقیقهای در مورد گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری داده از پرسشنامه درگیری تحصیلی (زرنگ، 1391، EEQ) و شیفتگی تحصیلی (مارتین و جکسون، 2008، FSS) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون درگیری و شیفتگی تحصیلی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح001/0P< وجود داشت. از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت آموزش اخلاق تحصیلی بر افزایش درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان موثر است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود معلمان و دست اندرکاران حوزه آموزش در برنامههای آموزشی با به کارگیری آموزش اخلاق تحصیلی، درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/3/7 | پذیرش: 1402/3/23 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10