مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 8 - ( آبان 1402/ پیاپی 89 1402 )                   سال 12 شماره 8 صفحات 138-129 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shakiba rad K, Jadidi H, Taghvaei Nia A, Morovati Z. The Effectiveness of Academic Ethics Package on Educational Engagement and Academic Flow of High School Students. Rooyesh 2023; 12 (8) :129-138
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4659-fa.html
شکیباراد خسرو، جدیدی هوشنگ، تقوائی نیا علی، مروتی ذکرالله. اثربخشی بسته آموزشی اخلاق تحصیلی بر درگیری و شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه. رویش روان شناسی. 1402; 12 (8) :129-138

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4659-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران. ، jadidi.hooshang@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده:   (325 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی اخلاق تحصیلی بر درگیری و شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر سنندج در سال تحصیلی 1400 -1399 بودند که از بین آن‌ها با روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 60  نفر انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند. برنامه آموزش اخلاق تحصیلی هر هفته یک جلسه 90 دقیقه‌ای در مورد گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری داده از پرسش‌نامه درگیری تحصیلی (زرنگ، 1391، EEQ) و شیفتگی تحصیلی (مارتین و جکسون، 2008، FSS) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون درگیری و شیفتگی تحصیلی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح001/0P< وجود داشت. از یافته‌های فوق می‌توان نتیجه گرفت آموزش اخلاق تحصیلی بر افزایش درگیری و شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزان موثر است. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می­شود معلمان و دست اندرکاران حوزه آموزش در برنامه­های آموزشی با به کارگیری آموزش اخلاق تحصیلی، درگیری و شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزان  را بهبود بخشند.
متن کامل [PDF 567 kb]   (152 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/3/7 | ویرایش نهایی: 1402/9/18 | پذیرش: 1402/3/23 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb