سال 7، شماره 6 - ( تابستان1397، شهریورماه، شماره6، شماره پیاپی27 1397 )                   سال 7 شماره 6 صفحات 101-116 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

gharagozloo N, atadokht A. Predicting male adolescents depression anxiety and stress based on mothers parenting style:examine predictive role of authoritarian parenting style. frooyesh. 2018; 7 (6) :101-116
URL: http://frooyesh.ir/article-1-466-fa.html
قره گوزلو نادیا، عطادخت اکبر. پیش بینی افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان پسر بر اساس سبک فرزندپروری مادر: ارزیابی نقش پیش بین سبک فرزندپروری استبدادی. رویش روان شناسی. 1397; 7 (6) :101-116

URL: http://frooyesh.ir/article-1-466-fa.html


1- دانشگاه محقق اردبیلی ، nadia_gh2893@yahoo.com
2- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (162 مشاهده)

اضطراب، افسردگی و استرس از جمله اختلالاتی هستند که می­توانند عواقبی را برای نوجوانان ایجاد کنند و از آنجا که شیوه تربیتی والدین نقش مهمی را در رشد شخصیت نوجوان ایفا می­کند لذا این پژوهش در صدد آن بود تا به بررسی نقش سبک فرزندپروری مادران در پیش­­بینی افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان پسر بپردازد. روش این مطالعه توصیفی همبستگی بود و جامعه­ی آماری آن شامل کلیه نوجوانان پسر 18- 15 سال ساکن شهر همدان به همراه مادرانشان بودند. از بین این افراد نمونه­ای به حجم 200 نفر (100 نفر مادر و 100 نفر فرزند) با روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و با پرسشنامه­های سبک فرزندپروری بامریند و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-21)، به جمع­آوری داده­ها اقدام شد و داده­های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین آشفتگی روانشناختی نوجوانان با سبک فرزندپروری استبدادی مادران رابطه مثبت و با سبک فرزندپروری قاطع رابطه منفی وجود دارد. از بین خرده­مقیاس­های آشفتگی روانشناختی نیز افسردگی، اضطراب و  استرس با سبک فرزندپروری استبدادی رابطه مثبت دارند و اضطراب نیز  با سبک فرزندپروری قاطع رابطه منفی دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سبک فرزندپروری استبدادی مادران 30 درصد (30/0=ß) واریانس آشفتگی روانشناختی نوجوان پسر را به صورت مثبت تبیین می­کند. با توجه به نتایج حاصل از پژوهش برای پیشگیری و کنترل افسردگی، اضطراب و استرس نوجوانان و به تبع آن پیشگیری از آسیب­های ناشی از آن خصوصاً افت تحصیلی می­توان مداخلاتی برای اصلاح سبک فرزندپروری مادران طراحی و اجرا نمود.

متن کامل [PDF 736 kb]   (172 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۹/۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۶/۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه رویش روان شناسی (علمی ترویجی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal

Designed & Developed by : Yektaweb