مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 4 - ( تیر 1402/ پیاپی 85 1402 )                   سال 12 شماره 4 صفحات 74-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ordozadeh A, Naderi F, Eftekhari Saadi Z, Ehteshamzadeh P. Presenting a structural model of academic dishonesty based on the emotional atmosphere of the family and spiritual intelligence with the mediation of academic self-concept in student. Rooyesh 2023; 12 (4) :65-74
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4693-fa.html
اردوزاده عبدالمحمد، نادری فرح، افتخاری صعادی زهرا، احتشام زاده پروین. ارائه الگوی ساختاری بی‌صداقتی تحصیلی براساس جو عاطفی خانواده و هوش معنوی با میانجیگری خودپنداشت تحصیلی در دانش‌آموزان. رویش روان شناسی. 1402; 12 (4) :65-74

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4693-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- استاد گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، nmafrah@yahoo.com
3- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
4- دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده:   (511 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری بی‌صداقتی تحصیلی براساس جو عاطفی خانواده و هوش معنوی با میانجیگری خودپنداشت تحصیلی در دانش‌آموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی  از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه  دوم شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند که تعداد300 نفر به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند .برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه ‌‌بی‌صداقتی (ADQ خامسان و امیری،1390)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده (FPQ هیل برن، 1964)، پرسشنامه هوش معنوی (SIQ عبدالله‌زاده و همکاران، 1387) و پرسشنامه خودپنداشت تحصیلی (ASQ، چن و تامسون، 2004) استفاده شد. یافته­ها نشان داد که بین جو عاطفی خانواده و ‌بی‌صداقتی تحصیلی اثر مستقیم معنی‌داری وجود نداشت (05/0<p). بین جو عاطفی خانواده و خودپنداشت تحصیلی از لحاظ آماری معنی‌دار بود (01/0>p) و بین هوش معنوی و خودپنداشت تحصیلی با سازگاری تحصیلی اثر مستقیم معنادار وجود دارد (01/0>p). علاوه براین بین هوش معنوی با ‌بی‌صداقتی تحصیلی از طریق میانجی‌گری خودپنداشت تحصیلی اثر غیر مستقیم معنی‌دار داشت (05/0<p) و بین جو عاطفی خانواده با ‌بی‌صداقتی تحصیلی از طریق میانجی‌گری خودپنداشت تحصیلی اثر غیر مستقیم معنی‌دار دارد (05/0<p). مدل نهایی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. از یافته‌های فوق می‌توان نتیجه گرفت خودپنداشت تحصیلی نقش میانجی بین جوعاطفی خانواده و هوش معنوی با بی‌صداقتی تحصیلی دانش‌آموزان دارد.
متن کامل [PDF 662 kb]   (296 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/3/29 | ویرایش نهایی: 1402/5/23 | پذیرش: 1402/4/31 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb