Ordozadeh A, Naderi F, Eftekhari Saadi Z, Ehteshamzadeh P. Presenting a structural model of academic dishonesty based on the emotional atmosphere of the family and spiritual intelligence with the mediation of academic self-concept in student. Rooyesh 2023; 12 (4) :65-74
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4693-fa.html
اردوزاده عبدالمحمد، نادری فرح، افتخاری صعادی زهرا، احتشام زاده پروین. ارائه الگوی ساختاری بیصداقتی تحصیلی براساس جو عاطفی خانواده و هوش معنوی با میانجیگری خودپنداشت تحصیلی در دانشآموزان. رویش روان شناسی. 1402; 12 (4) :65-74
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4693-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، nmafrah@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
4- دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده: (511 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی ساختاری بیصداقتی تحصیلی براساس جو عاطفی خانواده و هوش معنوی با میانجیگری خودپنداشت تحصیلی در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند که تعداد300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند .برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بیصداقتی (ADQ خامسان و امیری،1390)، پرسشنامه جو عاطفی خانواده (FPQ هیل برن، 1964)، پرسشنامه هوش معنوی (SIQ عبداللهزاده و همکاران، 1387) و پرسشنامه خودپنداشت تحصیلی (ASQ، چن و تامسون، 2004) استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین جو عاطفی خانواده و بیصداقتی تحصیلی اثر مستقیم معنیداری وجود نداشت (05/0<p). بین جو عاطفی خانواده و خودپنداشت تحصیلی از لحاظ آماری معنیدار بود (01/0>p) و بین هوش معنوی و خودپنداشت تحصیلی با سازگاری تحصیلی اثر مستقیم معنادار وجود دارد (01/0>p). علاوه براین بین هوش معنوی با بیصداقتی تحصیلی از طریق میانجیگری خودپنداشت تحصیلی اثر غیر مستقیم معنیدار داشت (05/0<p) و بین جو عاطفی خانواده با بیصداقتی تحصیلی از طریق میانجیگری خودپنداشت تحصیلی اثر غیر مستقیم معنیدار دارد (05/0<p). مدل نهایی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت خودپنداشت تحصیلی نقش میانجی بین جوعاطفی خانواده و هوش معنوی با بیصداقتی تحصیلی دانشآموزان دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/3/29 | ویرایش نهایی: 1402/5/23 | پذیرش: 1402/4/31 | انتشار الکترونیک: 1402/4/10