مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 7 - ( مهر 1402/ پیاپی 88 1402 )                   سال 12 شماره 7 صفحات 52-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadieh H, Kareshki H, Amin Yazdi S A, Hejazi E. The Dynamics of Students' Sense of Belonging to University: A Phenomenological Study. Rooyesh 2023; 12 (7) :41-52
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4706-fa.html
صمدیه هادی، کارشکی حسین، امین یزدی سیدامیر، حجازی الهه. پویایی های احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه: یک مطالعه پدیدارشناختی. رویش روان شناسی. 1402; 12 (7) :41-52

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4706-fa.html


1- استادیار، گروه روان­شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
2- دانشیار، گروه روان­شناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، kareshki@um.ac.ir
3- استاد، گروه روان­شناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
4- دانشیار، گروه روان­شناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1081 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بود. برای دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. شرکت­کنندگان پژوهش شامل 19 نفر از دانشجویان دانشگاه­های فردوسی مشهد و بیرجند در سال تحصیلی 1398-1399 بود که با روش نمونه­گیری هدفمند و با توجه به اصل اشباع انتخاب شدند و با مصاحبه نیمه­ساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل داده­ها با روش استویک-کولایزی-کین انجام شد. نتایج منجر به تولید 5 مضمون اصلی، 14 مضمون فرعی و 50 واحد معنایی گردید. تحلیل مصاحبه­ها پنج مضمون اصلی شامل ادراک از جو دانشگاه (محیط حامی خودمختاری، نگرش به دانشگاه، امکانات)، تعامل با استادان (تأکید بر رشد علمی، رعایت احترام، صمیمیت، همدلی و حمایت)، تعامل با همسالان (نزدیکی رابطه، الگوپذیری)، مشارکت اجتماعی (فعالیت­های فوق­ برنامه و عضویت ادراک­شده) و عوامل درون­فردی (باورهای خودکارآمدی و درگیری تحصیلی) را نشان داد. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که تجربه­های مثبت و منفی دانشجویان در خصوص احساس تعلق به دانشگاه، تحت تأثیر ترکیبی از عوامل درون­فردی، بین فردی و بافتی است که نقش عمده­ای در زندگی دانشگاهی آنان ایفا می­کند.
متن کامل [PDF 661 kb]   (166 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/4/8 | ویرایش نهایی: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/6/15 | انتشار الکترونیک: 1402/9/12

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb