Samadieh H, Kareshki H, Amin Yazdi S A, Hejazi E. The Dynamics of Students' Sense of Belonging to University: A Phenomenological Study. Rooyesh 2023; 12 (7) :41-52
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4706-fa.html
صمدیه هادی، کارشکی حسین، امین یزدی سیدامیر، حجازی الهه. پویایی های احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه: یک مطالعه پدیدارشناختی. رویش روان شناسی. 1402; 12 (7) :41-52
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4706-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، kareshki@um.ac.ir
3- استاد، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (1081 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته احساس تعلق دانشجویان به دانشگاه بود. برای دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش شامل 19 نفر از دانشجویان دانشگاههای فردوسی مشهد و بیرجند در سال تحصیلی 1398-1399 بود که با روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به اصل اشباع انتخاب شدند و با مصاحبه نیمهساختاریافته مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل دادهها با روش استویک-کولایزی-کین انجام شد. نتایج منجر به تولید 5 مضمون اصلی، 14 مضمون فرعی و 50 واحد معنایی گردید. تحلیل مصاحبهها پنج مضمون اصلی شامل ادراک از جو دانشگاه (محیط حامی خودمختاری، نگرش به دانشگاه، امکانات)، تعامل با استادان (تأکید بر رشد علمی، رعایت احترام، صمیمیت، همدلی و حمایت)، تعامل با همسالان (نزدیکی رابطه، الگوپذیری)، مشارکت اجتماعی (فعالیتهای فوق برنامه و عضویت ادراکشده) و عوامل درونفردی (باورهای خودکارآمدی و درگیری تحصیلی) را نشان داد. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که تجربههای مثبت و منفی دانشجویان در خصوص احساس تعلق به دانشگاه، تحت تأثیر ترکیبی از عوامل درونفردی، بین فردی و بافتی است که نقش عمدهای در زندگی دانشگاهی آنان ایفا میکند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/4/8 | ویرایش نهایی: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/6/15 | انتشار الکترونیک: 1402/9/12