Sharifian Motlagh A, Taher M. (2025). The effectiveness of mindfulness training on the psychological capital and emotional regulation of gifted students.
Rooyesh.
14(1), 85-94.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4708-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران. ، mahboobe.taher@yahoo.com
چکیده: (289 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر سرمایه روانشناختی و تنظیم هیجانی دانشآموزان تیزهوش انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی دانشآموزان دبیرستان علامه حلی 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنان تعداد 30 نفر (15 نفر در گروه گواه و 15 در گروه آزمایش) از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه جایگذاری شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) (PCQ) و تنظیم هیجان گراس و جان (2003) (ERQ) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین پسآزمون سرمایه روانشناختی و تنظیم هیجانی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری 01/0 وجود داشت. علاوه بر این نتایج نشان داد که این مداخله توانسته تأثیر خود را در طول زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (۰۰۰۱/0>P). درنتیجه آموزش ذهنآگاهی با بهرهگیری از فنونی همانند افکار هیجانات و رفتار آگاهانه میتواند بهعنوان رویکردی مؤثر برای افزایش سرمایههای روانشناختی و بهبود تنظیم هیجانی دانشآموزان تیزهوش مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/4/9 | پذیرش: 1402/4/18 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2