مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 1 - ( فروردین 1403/ پیاپی 94 1403 )                   سال 13 شماره 1 صفحات 222-211 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hedayati M, Mahmoudi S N, Rasoulzadeh F, Bagheri A. (2024). The effectiveness of resilience and psychological toughness training program on job satisfaction and motivation to progress (case study: employees of Alborz Gas Company). Rooyesh. 13(1), 211-222.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4713-fa.html
هدایتی مهرنوش، محمودی سید نورالدین، رسول زاده فاطمه، باقری انسیه. اثربخشی برنامه آموزش تاب‌آوری و سرسختی روانشناختی بر رضایت شغلی و انگیزه پیشرفت (مورد مطالعه: کارکنان شرکت گاز البرز) رویش روان شناسی 1403; 13 (1) :222-211

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4713-fa.html


1- استادیار گروه روانشناسی و مشاوره، پژوهشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران. ، mehrnooshhedayati@yahoo.com
2- استادیار فکر پروری برای کودکان و نوجوانان، پژوهشکده اخلاق و تربیت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، مسئول بودجه شرکت گاز استان البرز، کرج، ایران.
4- کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، مسئول واحد آموزش شرکت گاز استان البرز، کرج، ایران.
چکیده:   (429 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزش تاب­آوری و سرسختی روانشناختی بر رضایت شغلی و انگیزه پیشرفت کارکنان شرکت گاز البرز در سال 1401 انجام گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی و به لحاظ هدف کاربردی می­باشد. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه کارکنان شرکت گاز البرز تشکیل می­دهدکه از بین 187 نفری که به روش نمونه­گیری تصادفی ساده بررسی  شدند، تعداد بیست نفر که نمرات پایین­تر از حد متوسط را در متغیرهای تحقیق کسب کرده­ بودند به شیوه نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و در تحقیق آزمایشی شرکت کردند. در این تحقیق نمونه­های انتخاب­شده در دوازده ساعت دوره آموزشی در زمینه تقویت تاب­آوری و سرسختی روان شناختی شرکت داده شدند و مجدداً سطح هر چهار متغیر وابسته و مستقل در آنان مورد سنجش قرار گرفت. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه­های سرسختی کوباسا، تاب­آوری کانر و دیویدسون، ارزیابی مسیر پیشرفت شغلی دلانگ و رضایت شغلی اسپکتور(JSS) بهره گرفته­شد. داده­ها با استفاده از از نرم‌افزار‌های SPSS 24 و PLS 2 تحلیل شدند. پس از اطمینان از نرمال بودن داده­های تحقیق از آزمون تی جفت­شده استفاده شد. تحلیل داده­های حاصل از قیاس میانگین نمرات قبل و بعد از مداخله در هر چهار متغیر حاکی از آن است که تفاوت معنی داری در رضایت شغلی، سرسختی روانشناختی، تاب‌آوری و انگیزه پیشرفت گروه آزمایش قبل و بعد از مداخله وجود دارد، که نشان از تأثیر مداخله آموزشی دارد.
متن کامل [PDF 581 kb]   (255 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تحولی
دریافت: 1402/4/11 | پذیرش: 1402/6/29 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb