Soleymani M, Ghadampour E, Abasi M. The Feasibility of educational package based on academic achievement identity on academic persistence and academic well-being. Rooyesh 2024; 12 (12) :33-42
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4730-fa.html
سلیمانی مجید، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. امکان سنجی بسته آموزشی مبتنی بر هویت تحصیلی موفق بر مداومت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی. رویش روان شناسی. 1402; 12 (12) :33-42
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4730-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده: (128 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر امکانسنجی بسته آموزشی مبتنی بر هویت تحصیلی موفق بر مداومت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری (دو ماهه) بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان قم در سال 1401-1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت هدفمند 60 نفر به عنوان نمونه (30 نفر گروه آزمایشی و 30 نفر گروه گواه) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل جایگذاری شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه مداومت تحصیلی طالیب و همکاران (APQ، 2018) و پرسشنامۀ بهزیستی تحصیلی تومینن- سوینی و همکاران (AWBQ، 2012) بود. روش تجزیه و تحلیل این پژوهش، تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر بود. یافتهها نشان داد با کنترل اثر پیشآزمون بین متغیرهای مداومت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در دو گروه آزمایشی و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد (0001/0P<). نتیجهگیری میشود که آموزش مبتنی بر هویت تحصیلی، ضمن برخورداری از قابلیت علمی، دانشآموزان را به تلاش برای کسب مطلوبترین هویت ترغیب کرده، مداومت و استمرار در تحصیل را افزایش داده و بهزیستی تحصیلی آنها را ارتقاء میدهد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/4/19 | ویرایش نهایی: 1402/12/20 | پذیرش: 1402/5/25 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20