پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای موفقیت تحصیلی دانشجویان براساس اعتیاد به اینترنت، ویژگیهای شخصیت، خودکارآمدی اجتماعی و هوش معنوی انجام گرفت. تعداد 225 نفر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهی چند مرحلهی انتخاب و پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت، خودکارآمدی اجتماعی، هوش معنوی و شخصیتی نئو را تکمیل کردند؛ موفقیت تحصیلی با معدل کل دانشجویان سنجیده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی پژوهش با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارهای SPSS19 و AMOS20 صورت گرفت و برای تعیین معنیداری روابط میانجی از روش بوت استراپ ماکرو پریچر و هایز استفاده شده است. نتایج نشان داد که اعتیاد به اینترنت بر برونگرایی، وظیفهشناسی، خودکارآمدی اجتماعی، هوش معنوی و موفقیت تحصیلی اثر مستقیم منفی و معنی دار ولی بر روانرنجورخویی اثر مستقیم مثبت و معنیدار دارد. وظیفهشناسی و خودکارآمدی اجتماعی بر موفقیت تحصیلی اثر مستقیم مثبت و معنیدار و روانرنجورخویی بر موفقیت تحصیلی اثر مستقیم منفی و معنیدار دارد. همچنین اثر غیرمسقیم اعتیاد به اینترنت از طریق وظیفهشناسی، روانرنجورخویی و خودکارآمدی اجتماعی بر موفقیت تحصیلی معنیدار ولی از طریق برون گرایی و هوش معنوی معنیدار نبود. یافتهها نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. وظیفهشناسی و خودکارآمدی اجتماعی با ایفای یک نقش محافظتی، میتوانند اثر مخرب اعتیاد به اینترنت را بر موفقیت تحصیلی دانشجویان خنثی نمایند، درحالی که روانرنجورخویی میتواند این اثر را تشدید کند.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |