Khazaei A, Asadi S, Davoudipour H. Comparing of brain exercise training and filial therapy training on cognitive avoidance and executive functioning of students with learning disabilities. Rooyesh 2023; 12 (7) :195-206
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4795-fa.html
خزایی آرمان، اسعدی سهیلا، داوودی پور هادی. مقایسه آموزش ورزش مغزی و آموزش فیلیال تراپی بر اجتناب شناختی و کارکرد اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری. رویش روان شناسی. 1402; 12 (7) :195-206
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4795-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ، گروه روانشناسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
2- مدرس گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران. ، soheilaasaadi@yahoo.com
3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران.
چکیده: (338 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش ورزش مغزی و آموزش فیلیال تراپی بر اجتناب شناختی و کارکرد اجرایی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آمون-پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه پژوهش را تمامی دانشآموزان 7 تا 9 سال (پایه های اول و سوم ابتدایی) دارای اختلال یادگیری مراجعه کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند که از بین آنها 45 نفر به صورت در دستر س انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروه اول طی 8 جلسه تحت آموزش ورزش مغزی و گروه دوم طی 10جلسه فیلیال تراپی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه کارکردهای اجرایی (BRIEF، جرارد و همکاران، 2000) و پرسشنامه اجتناب شناختی (CAQ، سکسون و داگاس، 2008) بود. یافتههای به دست آمده از تحلیل واریانس آمیخته نشان داد، تفاوت معناداری بین گروهها در مراحل پس آزمون و پیگیری وجود دارد (001/0>p). هر دو روش مداخله موجب کاهش اجتناب شناختی و افزایش کارکرداجرایی شدهاند و میزان اثربخشی در طی زمان دارای ماندگاری اثر بوده است. همچنین بین میزان اثربخشی دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت (001/0>p). بطور کلی نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد هر دو روش مداخله بر اجتناب شناختی و کارکرد اجرایی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری موثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1402/6/2 | ویرایش نهایی: 1402/9/12 | پذیرش: 1402/7/16 | انتشار الکترونیک: 1402/7/10