Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1401.207
Rahnamaee S, Golparvar M, Aghaei A. (2024). Comparing Effectiveness of Mother-Adolescent Efficient Interaction Training Package and Emotion Regulation Training on Affective Capital among girls with Behavioral Externalizing problems.
Rooyesh.
13(1), 83-92.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4828-fa.html
رهنمائی سمیه، گل پرور محسن، آقایی اصغر. مقایسه اثربخشی بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر- نوجوان و آموزش تنظیم هیجان بر سرمایه عاطفی دختران دارای مشکلات رفتاری برونسازی شده رویش روان شناسی 1403; 13 (1) :92-83
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4828-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
2- دانشیارگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. ، drmgolparvar@gmail.com
3- استادگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده: (446 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر-نوجوان و آموزش تنظیم هیجان بر سرمایه عاطفی دختران دارای مشکلات برونسازی رفتاری بود. پژوهش به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون وگروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری دختران دارای مشکلات برونسازی رفتاری اصفهان در پاییز1401 بودند. از بین آنها60 نفر به صورت هدفمند انتخاب و از طریق گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگذاری شدند. گروه آزمایشی تعامل کارآمد مادر-نوجوان بسته آموزشی را به مدت 8 جلسه و گروه آزمایشی تنظیم هیجان بسته آموزشی را در 8 جلسه دریافت کردند. پرسشنامه سرمایه عاطفی (ACS، گل پرور، 1395) برای جمع آوری دادهها استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. یافتهها نشان داد که در مرحله پس آزمون و پیگیری، بین گروه تعامل کارآمد مادر-نوجوان با گروه تنظیم هیجان و گروه کنترل در متغیر سرمایه عاطفی دختران دارای مشکلات برونسازی رفتاری تفاوت معناداری وجود داشت (01/0> p). اما بین گروه تنظیم هیجان و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<p). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که بسته آموزشی تعامل کارآمد مادر- نوجوان میتواند برای بهبود سرمایه عاطفی دختران دارای مشکلات برونسازی رفتاری موثر باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/6/15 | پذیرش: 1402/10/20 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15