 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ghodrati S,  Taklavi S,  Kazemi R. 
(2023).  The effectiveness of acceptance and commitment therapy on impulsivity and co-rumination in students with suicidal thoughts.  Rooyesh. 12(10),  171-180. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4860-fa.html   
                    
                    قدرتی سولماز،  تکلوی سمیه،  کاظمی رضا.
(1402).  اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تکانشگری و نشخوارفکری مشترک در دانشجویان دارای افکار خودکشی  رویش روان شناسی 12 (10) :180-171URL: http://frooyesh.ir/article-1-4860-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. 
 2- استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi@gmail.com
 3- استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1350 مشاهده)
                    
                    
                    هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تکانشگری و نشخوارفکری مشترک در دانشجویان دارای افکار خودکشی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سالتحصیلی1402-1401بودند که 39 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسهی 75 دقیقهای و هفتهای یک جلسه تحت درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند. ابزارگردآوری دادهها شامل مقیاس افکار خودکشی (BSSI، بک و استیر، 1991)، پرسشنامه نشخوار فکری مشترک (CRQ، روز، 2002) و پرسشنامه تکانشگری بارات (BIS-11، پاتون و همکاران، 1995) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) انجام شد. براساس یافتهها با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پسآزمون نشخوار فکری مشترک و تکانشگری (و مولفههای آنها) در دو گروه درمان پذیرش و تعهد و گواه تفاوت معناداری در سطح 01/0 وجود داشت. با استناد به این یافتههای میتوان نتیجه گرفت که درمان پذیرش و تعهد یک روش رواندرمانی مناسب برای کاهش تکانشگری و نشخوارفکری مشترک در دانشجویان دارای افکار خودکشی میباشد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی عمومی  دریافت: 1402/6/30 | پذیرش: 1402/9/7 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10