Abdoli M, Zarei S. (2024). The mediating role of mindfulness in the relationship between job boredom, job satisfaction and turnover intention.
Rooyesh.
13(1), 63-72.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4873-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، ایران.
2- دانشیار مشاوره، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، Zarei.S@lu.ac.ir
چکیده: (634 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای ذهنآگاهی در رابطهی بین بیحوصلگی شغلی با رضایت شغلی و نیت ترک شغل انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی به روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان زن شاغل در مقطع متوسطه ناحیه یک شهر ری در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها، 303 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس رضایت شغلی (JSS) اسمیت و همکاران (1969)، مقیاس نیت ترک شغل (TIS) کیم و لیونگ (2007)، مقیاس بیحوصلگی شغلی (JBS) لی (1986) و مقیاس پنج عاملی ذهنآگاهی (FFMQ) بائر و همکاران (2004) گردآوری شد. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از آزمون ضریب همبستگی و تحلیل مسیر استفاده شد. شاخصهای برازش نشان داد، مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار بود. نتایج نشان داد اثرات مستقیم بیحوصلگی شغلی بر رضایت شغلی و نیت ترک شغل معنادار بود، همچنین اثرات غیر مستقیم بیحوصلگی شغلی بر رضایت شغلی و نیت ترک شغل از طریق ذهنآگاهی معنادار بود (01/0p<). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که رضایت شغلی و نیت ترک شغل براساس بیحوصلگی شغلی با نقش واسطهای ذهنآگاهی در معلمان زن شاغل در مقطع متوسطه برازش دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1402/7/7 | پذیرش: 1402/10/30 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15