Garavand H, Bagheri Z.
(2024). Modeling of Psychological Well-Being based on Mindfulness mediated by Flow in Female Students of the Third Grade of the Second Year of Secondary School in Qom. Rooyesh. 13(2), 181-190.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4917-fa.html
گراوند هوشنگ، باقری زینب.
(1403). مدلیابی بهزیستی روانشناختی بر مبنای ذهنآگاهی با میانجیگری تجربه شیفتگی در دانشآموزان دختر پایه سوّم دوره دوّم متوسطه شهر قم رویش روان شناسی 13 (2) :190-181URL: http://frooyesh.ir/article-1-4917-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم، قم، ایران. ، zeinabbagheri222@gmail.com
چکیده: (877 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، مدلیابی بهزیستی روانشناختی بر مبنای ذهنآگاهی با میانجیگری تجربه شیفتگی در دانشآموزان دختر بود. این پژوهش، توصیفی-همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعهآماری در پژوهش حاضر، شامل کلّیه دانشآموزان دختر پایه سوّم دوره دوّم متوسّطه نظری شهر قم، در سال تحصیلی 1403_1402 بود. حجم نمونه آماری برابر 200 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 5 عاملی ذهنآگاهی بائر و همکاران (FFMQ، 2006)، پرسشنامه تجربه شیفتگی جکسون و اکلند (FSS، 2002) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (PWB، 1989) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و تجربه شیفتگی بر بهزیستی روانشناختی اثر مستقیم و معنادار داشت (01/0>P)؛ اما ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی اثر مستقیم نداشت (05/0<P). همچنین ذهنآگاهی با میانجیگری تجربه شیفتگی بر بهزیستی روانشناختی اثر غیرمستقیم و معناداری داشت (01/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که تجربه شیفتگی یکی از مکانیسمهای زیربنایی رابطه بین ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان است؛ بر این اساس پیشنهاد میشود جهت بهبود بهزیستی روانشناختی دانشآموزان برنامههای آموزشی و درمانی متمرکز بر ذهنآگاهی و تجربه شیفتگی اجرا شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/8/1 | پذیرش: 1402/11/23 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10