Garavand H, Bagheri Z. (2024). Modeling of Psychological Well-Being based on Mindfulness mediated by Flow in Female Students of the Third Grade of the Second Year of Secondary School in Qom.
Rooyesh.
13(2), 181-190.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4917-fa.html
گراوند هوشنگ، باقری زینب. مدلیابی بهزیستی روانشناختی بر مبنای ذهنآگاهی با میانجیگری تجربه شیفتگی در دانشآموزان دختر پایه سوّم دوره دوّم متوسطه شهر قم رویش روان شناسی 1403; 13 (2) :190-181
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4917-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم، قم، ایران. ، zeinabbagheri222@gmail.com
چکیده: (656 مشاهده)
هدف از انجام این پژوهش، مدلیابی بهزیستی روانشناختی بر مبنای ذهنآگاهی با میانجیگری تجربه شیفتگی در دانشآموزان دختر بود. این پژوهش، توصیفی-همبستگی و به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعهآماری در پژوهش حاضر، شامل کلّیه دانشآموزان دختر پایه سوّم دوره دوّم متوسّطه نظری شهر قم، در سال تحصیلی 1403_1402 بود. حجم نمونه آماری برابر 200 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار های مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه 5 عاملی ذهنآگاهی بائر و همکاران (FFMQ، 2006)، پرسشنامه تجربه شیفتگی جکسون و اکلند (FSS، 2002) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (PWB، 1989) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که مدل از برازش خوبی برخوردار بوده و تجربه شیفتگی بر بهزیستی روانشناختی اثر مستقیم و معنادار داشت (01/0>P)؛ اما ذهنآگاهی بر بهزیستی روانشناختی اثر مستقیم نداشت (05/0<P). همچنین ذهنآگاهی با میانجیگری تجربه شیفتگی بر بهزیستی روانشناختی اثر غیرمستقیم و معناداری داشت (01/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که تجربه شیفتگی یکی از مکانیسمهای زیربنایی رابطه بین ذهنآگاهی و بهزیستی روانشناختی در دانشآموزان است؛ بر این اساس پیشنهاد میشود جهت بهبود بهزیستی روانشناختی دانشآموزان برنامههای آموزشی و درمانی متمرکز بر ذهنآگاهی و تجربه شیفتگی اجرا شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/8/1 | پذیرش: 1402/11/23 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10