Shafigh S, Bigdeli H, Khoyeeni F. The effect of modeling reading and attention on reading learning disorder mediated by classroom perception in students. Rooyesh 2024; 12 (11) :97-108
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4956-fa.html
شفیق ساناز، بیگدلی حسین، خویینی فاطمه. تأثیر حافظه فعال و توجه بر اختلال یادگیری خواندن با میانجیگری ادراک از کلاس در دانشآموزان (انتشار: شماره 94، زمستان 1402). رویش روان شناسی. 1402; 12 (11) :97-108
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4956-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، hobigdeli@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه، ایران.
چکیده: (150 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر حافظه فعال و توجه بر اختلال یادگیری خواندن با میانجیگری ادراک از کلاس در دانشآموزان بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. به این منظور 258 نفر از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خواندن در منطقه 2 آموزش پرورش شهر تهران در سال 1400-1401 که براساس نظر معلم و چکلیست بررسی نشانگان نارساخوانی در معرض خطر ابتلاء به ناتوانی و مشکلات خواندن تشخیص و شناسایی شده بودند، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. جمعآوری دادهها از طریق آزمون نگهداری توجه: عملکرد پیوسته (CPT، رازولد و همکاران (1956) و آزمون حافظه فعال کودکان (WMT، وکسلر، 2003)، پرسشنامه ادراک از کلاس (PCQ، فراسر و همکاران، 1996) و چکلیست اختلال یادگیری خواندن (RLDI، سلیمی تیموری، 1386) صورت گرفت. دادهها به روش معادلات ساختاری تحلیل شد. شاخصهای برازندگی حاکی از برازش نسبتاً خوب الگو با دادهها بود. نتایج حاکی از این بود که حافظه فعال و توجه بهطور منفی و معنیداری با اختلال یادگیری خواندن کودکان مرتبط است (01/0p<). همچنین بین ادراک از کلاس بر اختلال یادگیری خواندن اثر منفی و معنیداری مشاهده شد (01/0p<). نتایج مسیرهای غیرمستقیم نیز نشان داد که حافظه فعال و توجه از طریق ادراک از کلاس بر اختلال یادگیری خواندن اثر معکوس و معنیدار دارد (01/0p<). براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که حافظه فعال و توجه از عوامل اثرگذار بر اختلال خواندن به شمار میروند. از اینرو، جهت بهبود عملکرد خواندن کودکان، بایستی سطح حافظه فعال و توجه در دانشآموزان را تقویت نمود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/8/20 | ویرایش نهایی: 1402/12/8 | پذیرش: 1402/10/7 | انتشار الکترونیک: 1402/12/10