 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Borji M,  Arabzadeh M,  Zahed S. 
(2024).  The relationship between Metacognitive Strategies and Academic Buoyancy in students: Mediating role of Cognitive Flexibility.  Rooyesh. 13(3),  55-64. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4964-fa.html   
                    
                    برجی مبینا،  عرب زاده مهدی،  زاهد سعیده.
(1403).  رابطه  بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی در دانشجویان : نقش واسطه ای انعطاف پذیری شناختی  رویش روان شناسی 13 (3) :64-55URL: http://frooyesh.ir/article-1-4964-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران. 
 2- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، mehdi_arabzadeh@hotmail.com
 3- دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1659 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی در رابطه بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد خمین در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آنها 325  نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABQ، مارتین و مارش، 2008) انعطافپذیری شناختی (CFI، دنیس و وندروال، 2010) و راهبردهای فراشناختی (MSQ، مک اینری و داوسون، 2004) استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. همچنین اثر مستقیم راهبردهای فراشناختی بر پایستگی تحصیلی و انعطافپذیری شناختی معنادار بود (001/0>p) و اثر مستقیم انعطافپذیری شناختی بر پایستگی تحصیلی نیز معنادار بود (01/0>p). همچنین نتایج دیگر نشان داد که انعطافپذیری شناختی بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی نقش میانجی داشت (01/0>p). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای فراشناختی به طور مستقیم و غیرمستقیم با نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی بر میزان پایستگی تحصیلی دانشجویان اثر دارد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1402/8/23 | پذیرش: 1402/12/11 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10