Tohidi Sani A, Alavi S E. (2024). Exploration of Adolescents' Lived Experiences of Parental Misunderstanding: A Phenomenological Study.
Rooyesh.
13(2), 223-234.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4966-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، amin.tovhidi1998@gmail.com
2- کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده: (725 مشاهده)
چالش در درک نوجوانان، جزئی اجتنابناپذیر از روابط میان والدین و نوجوانان امروزی است. بدینترتیب پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب زیسته نوجوانان از درک نشدن توسط والدین انجامگرفته است. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده گردید. مشارکتکنندگان پژوهش شامل نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله پسر و دختر شهر سبزوار در بازه زمانی تابستان ۱۴۰۲ بودند که بر مبنای منطق نمونهگیری هدفمند ملاکی و گلولهبرفی انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات در این مطالعه با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود که پس از مصاحبه با ۱۴ نفر به اشباع نظری رسید و تجزیهوتحلیل یافتهها نیز با استفاده از روش تحلیل پدیدارشناختی هفتمرحلهای کلایزی انجام گرفت. تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه در زمینه شناسایی تجارب زیسته نوجوانان از درک نشدن توسط والدین، منجر به شناسایی ۳۶ مقوله فرعی و ۴ مقوله اصلی تحت عنوان«شکاف بیننسلی»، «فقدان استقلال»، «فقدان حمایتگری» و «فقدان ارتباط مناسب» گردید. نتایج حاصل از این پژوهش ضمن افزایش بینش نسبت به آنچه در روابط بین والدین و نوجوانان جاری است؛ زمینه تدوین برنامهها کاربردی با هدف اصلاح روابط والد و نوجوان و همچنین زمینه مداخلات مؤثر در اصلاح روابط والد- فرزندی را فراهم میآورد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1402/8/25 | پذیرش: 1402/12/12 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10