Yazdanpour M, Sepahmansour M, Hassanzadeh R. compare the effectiveness of mindfulness parenting training and compassion-based parenting on the psychological coherence of mothers with children with learning disabilities. Rooyesh 2024; 13 (1) :181-190
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4972-fa.html
یزادن پور مهلا، سپاه منصور مژگان، حسن زاده رمضان. مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه و فرزندپروری شفقت محور بر انسجام روانی مادران دارای فرزندان مبتلا به اختلال یادگیری. رویش روان شناسی. 1403; 13 (1) :181-190
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4972-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، drsepahmansour@yahoo.com
3- استاد گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده: (183 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش فرزندپروری ذهن آگاهانه و فرزندپروری شفقت محور بر انسجام روانی مادران دارای فرزندان مبتلا به اختلال یادگیری بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه ﻛﻨﺘﺮل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران کودکان با اختلالهای یادگیری شهر گرگان در سال 1401-1402 بودند که به دو مرکز اختلالات یادگیری دولتی (شکوفا و دانا شهر گرگان) مراجعه کرده بودند. تعداد 75 مادر به صورت دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه (هر گروه 25 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس انسجام روانی (SOC) آنتونوسکی (1993) بود. یکی از گروههای آزمایش مداخله فرزندپروری ذهن آگاهانه را در 8 جلسه 90 دقیقهای و گروه آزمایشی دیگر نیز مداخله فرزندپروری شفقتمحور را در قالب 8 جلسه ۹۰ دقیقهای به صورت هفتهای یکبار دریافت کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس آمیخته استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه فرزندپروری ذهنآگاهانه و فرزندپروری شفقتمحور بر انسجام روانی اثربخشی معنادار داشتهاند (001/0>P) و بین اثربخشی دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P). بررسی نتایج مراحل آزمون نیز نشان داد که پسآزمون و پیگیری در مقایسه با پیشآزمون افزایش معنادار و پایداری را نشان داده است (001/0>P). نتایج نشان میداد که هر دو درمان، احتمالا درمان کارآمدی برای بهبود انسجام روانی مادران دارای فرزندان مبتلا به اختلال یادگیری بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/8/29 | ویرایش نهایی: 1403/2/1 | پذیرش: 1402/9/14 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15