Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.027 
                    
                    
                     
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Salmani Z,  Mehdad A,  Nadi Khorasgani M. 
(2024).  Comparison of the Effectiveness of Time Management Training, Motivational Strategies, and Self-Regulated Learning Strategies Training on Female Senior Elementary School Students’ Academic engagment..  Rooyesh. 13(2),  121-130. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4974-fa.html   
                    
                    سلمانی زهرا،  مهداد علی،  نادی خوراسگانی محمدعلی.
(1403).  مقایسه اثربخشی بسته های مدیریت زمان، راهبرد انگیزشی و راهبرد خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان  رویش روان شناسی 13 (2) :130-121URL: http://frooyesh.ir/article-1-4974-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. 
 2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. ، alimahdad.am@gmail.com
 3- استاد، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1133 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی بستههای آموزشی مدیریت زمان، راهبرد انگیزشی و راهبرد خودتنظیمی بر اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان دورهی دوم دبستان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اضطراب امتحان در سال تحصیلی 1402-1401 در دورهی دوم دبستان شهرستان چادگان بودند. پس از اجرای پرسشنامه اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375)، 72 دانشآموز دارای اضطراب امتحان بهصورت هدفمند انتخاب و سپس با روش تصادفی در 3 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل، هرکدام شامل 18 نفر گمارده شدند. برای گروههای آزمایش، آموزش مدیریت زمان و راهبرد انگیزشی هریک به مدت 8 جلسهی 60 دقیقهای و خودتنظیمی به مدت 8 جلسهی 90 دقیقهای اجرا شد و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. همچنین هر چهار گروه در سه مرحله پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری به پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (AES، ریو و تسینگ، 2011) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش بستههای مدیریت زمان، راهبرد انگیزشی و خودتنظیمی بر افزایش اشتیاق تحصیلی اثربخش بوده است (05/0p<) و با توجه به آزمون بونفرونی بین اثربخشی بستهها تفاوت معنیداری مشاهده نشد (001/0=p). با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد میگردد برای افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان از این سه بستهی آموزشی استفاده شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1402/8/30 | پذیرش: 1402/11/20 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10