 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ajorloo S,  Pourhosein R,  Naghsh Z. 
(2024).  the effectiveness of the self-review method on psychological distress, psychological capital, And psychological well-being in adolescent girls.  Rooyesh. 13(2),  1-12. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4985-fa.html   
                    
                    آجورلو سمانه،  پورحسین رضا،  نقش زهرا.
(1403).  اثربخشی روش مرور خویشتن بر پریشانی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در دختران نوجوان  رویش روان شناسی 13 (2) :12-1URL: http://frooyesh.ir/article-1-4985-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 
 2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، rezaph@gmail.com
 3- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (2084 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش مرور خویشتن بر پریشانی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در دختران نوجوان بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه، شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در نیمسال اول تحصیلی 1402-1401 در شهر کرج بوده که با روش نمونهگیری هدفمند و براساس ملاک ورود 22 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 11 نفری آزمایش و گواه جایگذاری شدند. در این پژوهش از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (21-DASS، لایبوند و لایبوند، 1995)، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی(RSPWB، ریف، 2002) و پرسشنامه سرمایه روانشناختی( PCQ، لوتانز و همکاران، 2007 (استفاده شد. مداخله مرور خویشتن، در چهار جلسه و به طور میانگین در 45 دقیقه به صورت انفرادی و دو بار در هفته برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون پریشانی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P˂)، بنابراین روش مرور خویشتن، میتواند به عنوان یک مداخله موثر در کاهش پریشانی روانشناختی، افزایش سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی در نوجوانان دختر درنظر گرفته شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی عمومی  دریافت: 1402/9/4 | پذیرش: 1402/11/17 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10