Ethics code: IR.IAU.TJ.REC.1402.036
Mohammad Alizadeh S, Rajabi M. (2025). The effectiveness of group training based on expressive art therapy on emotional regulation and mental health of students with social anxiety.
Rooyesh.
14(1), 165-174.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4996-fa.html
محمد علیزاده سارا، رجبی محمد. اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر هنر درمانی بیانی بر تنظیم هیجانی و سلامت روان دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :174-165
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4996-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران. ، mohammad.rajabi@iau.ac.ir
چکیده: (263 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر هنر درمانی بیانی بر تنظیم هیجان و سلامت روان دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش از آزمون- پس از آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی دانشگاه آزاد تربتجام در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صوت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش جایدهی شدند. جهت جمع آور دادهها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996، JASA)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان (2003، ERQ)، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1978، GHQ) و پروتکل هنر درمانی بیانی طی 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت دو جلسه در هفته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون تنظیم هیجان و سلامت روان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. در نتیجه میتوان عنوان داشت هنر درمانی بیانی از قابلیت عملی خوبی برای تنظیم هیجانی و سلامت روان برخوردار بوده و میتواند بهعنوان یک گزینه درمانی از سوی روانشناسان مورد استفاده قرار گیرد؛ و بدین طریق نقش مؤثری را بر افزایش توانمندیهای روانشناختی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی به جا گذارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/9/10 | پذیرش: 1403/1/22 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2