مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 1 - ( فروردین 1404 / پیاپی 106 1404 )                   سال 14 شماره 1 صفحات 174-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.TJ.REC.1402.036

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammad Alizadeh S, Rajabi M. (2025). The effectiveness of group training based on expressive art therapy on emotional regulation and mental health of students with social anxiety. Rooyesh. 14(1), 165-174.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4996-fa.html
محمد علیزاده سارا، رجبی محمد. اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر هنر درمانی بیانی بر تنظیم هیجانی و سلامت روان دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :174-165

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4996-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران. ، mohammad.rajabi@iau.ac.ir
چکیده:   (263 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر هنر درمانی بیانی بر تنظیم هیجان و سلامت روان دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش از آزمون- پس از آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی دانشگاه آزاد تربت‌جام در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آن‌ها تعداد 30 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌ صوت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش جای‌دهی شدند. جهت جمع آور داده­ها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996، JASA)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان (2003، ERQ)، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1978، GHQ) و پروتکل هنر درمانی بیانی طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت دو جلسه در هفته استفاده شد. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده­ها از آزمون کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون تنظیم هیجان و سلامت روان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. در نتیجه می­توان عنوان داشت هنر درمانی بیانی از قابلیت عملی خوبی برای تنظیم هیجانی و سلامت روان برخوردار بوده و می­تواند به‌عنوان یک گزینه درمانی از سوی روانشناسان مورد استفاده قرار گیرد؛ و بدین طریق نقش مؤثری را بر افزایش توانمندی‌های روان‌شناختی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی به جا گذارد.
متن کامل [PDF 521 kb]   (151 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/9/10 | پذیرش: 1403/1/22 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb