 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ghasemi E,  Agharebparast Z,  Noferesty A,  Esfandiari M A. 
(2024).  Prediction Of School Burnout based on Psychosomatic symptoms, Personality traits, Father-Child Interaction and its Components In Students.  Rooyesh. 13(6),  191-200. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5056-fa.html   
                    
                    قاسمی الهام،  اقارب پرست زینب،  نوفرستی اعظم،  اسفندیاری محمد علی.
(1403).  پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس علائم روانتنی، ویژگیهای شخصیتی، رابطه پدرفرزندی و مؤلفههای آن در دانشآموزان  رویش روان شناسی 13 (6) :200-191URL: http://frooyesh.ir/article-1-5056-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران. 
 2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی- خانواده، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران، تهران، ایران. ، Zagharebparast@gmail.com
 3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 
 4- دانشجوی کارشناسی روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1106 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف پیشبینی فرسودگی تحصیلی براساس علائم روان تنی، ویژگیهای شخصیتی، رابطه پدر فرزندی و مؤلفههای آن در دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه هفتم متوسطه  بود که در منطقه 5 تهران در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به تحصیل بودند.  براساس فرمول کوکران، تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامههای، فرسودگی مدرسهای SBI (سالملا- آرو و همکاران، 2009)، علائم روان تنی PSQ (لاکورت و همکاران، 2013)، پنج عامل بزرگ شخصیتی NEO-FFI (کاستا و مک کری، 1994) و رابطه والد فرزندی PCRS (فاین و اسچووبل، 1983) پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد، از بین متغیرهای پیشبین، متغیرهای علائم روانتنی (11/0B=؛ 0001/0 P=)، روانرنجوری (56/0B= ؛ 0001/0 P=)، دلپذیری (51/0B= ؛ 002/0 P=)  و خشم (24/1B= ؛ 0001/0 P=)  به صورت مستقیم و معنادار و متغیرهای برونگرایی (11/0B= ؛ 01/0 P=) و آمیختگی با پدر (27/0-B=؛ 003/0 P= )، به صورت غیرمستقیم و معنادار قادر به پیشبینی فرسودگی تحصیلی بودند. باتوجـه بـه نتایـج به دست آمده، دانشآموزانی که صفت روانرنجورخویی، دلپذیری، علائم روانتنی و خشم نسبت به پدر خود دارند، به احتمال بیشتر دچار فرسودگی تحصیلی میشود. همچنین پایین بودن صفت برونگرایی و درگیری و آمیختگی با پدر افراد را بیشتر مستعد فرسودگی تحصیلی می کند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1402/10/12 | پذیرش: 1402/12/11 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10