مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 1 - ( فروردین 1403/ پیاپی 94 1403 )                   سال 13 شماره 1 صفحات 18-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javan Mojarad A. The mediating role of resilience in the relationship between self-concept and negative affect in students. Rooyesh 2024; 13 (1) :11-18
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5134-fa.html
جوان مجرد عبدالناصر. نقش میانجی تاب آوری در رابطه بین خودپنداره و عواطف منفی در دانشجویان. رویش روان شناسی. 1403; 13 (1) :11-18

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5134-fa.html


استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، javanmojarad24@gmail.com
چکیده:   (296 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی تاب­آوری در رابطه بین خودپنداره و عواطف منفی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال 1402 بودند که از بین آن­ها به روش نمونه گیری دردسترس 240 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جمع­آوری داده­ها با استفاده از مقیاس تاب­آوری کانر و دیویدسون (CD-RISC؛ کانر و دیویدسون، 2023)، پرسشنامه خودپنداره (SCQ؛ ساراسوت، 1984) و فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS، تامپسون، 2007) انجام شد. نتایج حاصل از مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بوده است. نتایج نشان داد که خودپنداره به­طور منفی و معنادار بر عواطف منفی اثر مستقیم دارد؛ نتیجه دیگر نشان داد خودپنداره به­طور مثبت و معنادار بر تاب­آوری اثر مستقیم دارد؛ همچنین اثر مستقیم تاب­آوری بر عواطف منفی معنادار بود (05/0>P). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که تاب­آوری بین خودپنداره و عواطف منفی نقش میانجی دارد (05/0>P). نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که تاب­آوری رابطه بین خودپنداره و عواطف منفی را میانجی­گیری می­کند، به­عبارت دیگر خودپنداره رشد یافته می­تواند به سبب ارتقاء تاب­آوری، میزان عواطف منفی را در دانشجویان کاهش دهد.
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، خودپنداره، عواطف منفی.
متن کامل [PDF 594 kb]   (217 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/11/15 | ویرایش نهایی: 1403/1/15 | پذیرش: 1402/12/5 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb