1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. 
 2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، sharifi_ta@yahoo.com
 3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1085 مشاهده)
                    
                    
                    هدف از این پژوهش بررسی روایی و پایایی مقیاس هوش اخلاقی نوجوانان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع زمینهیابی بود. جامعه آماری دانشآموزان متوسطه اول و دوم  استان اصفهان در سال 1402-1401 بودند. بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 400 دانشآموز در مرحله اول و 900 دانشآموز  در مرحله دوم پژوهش انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، پایایی مقیاس با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ  و ضریب تنصیف و روایی آن به روش همگرایی و وابسته به ملاک با پرسشنامه هوش اخلاقی آبادیان و رباط میلی (MIQAR، 1399) مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان داد که هر کدام از شاخصهای تحلیل عاملی تاییدی مقیاس مذکور از جمله  RMSEAI،PCFI ،TLI وcfi  از مقدار مطلوب و مناسبی برخوردار بودند. ضریب آلفا و ضریب تنصیف کل مقیاس نیز 96/0و  93/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عامل اکتشافی منجر به استخراج 7 عامل(احترام، مسئولیتپذیری، وجدان، مهربانی، خویشتنداری، صداقت و بخشش) شد. بارهای عاملی تمام مولفهها بالاتر  از 4/0و از نظر آماری معنادار بود (001/0>P). روایی وابسته به ملاک با مقیاس هوش اخلاقی به مقدار 52 /0 و  معنادار گزارش شد (001/0>P).  با توجه به وضعیت مطلوب روایی و پایایی،  مقیاس هوش اخلاقی نوجوانان، میتواند به عنوان ابزاری معتبر و مفید برای بررسی و سنجش هوش اخلاقی نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانسنجی  دریافت: 1402/11/20 | پذیرش: 1402/12/13 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10