سال 7، شماره 12 - ( زمستان97/ اسفند ماه/ شماره پیاپی 33 1397 )                   سال 7 شماره 12 صفحات 183-198 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hoshmandi R, fatolahhzadeh N, rostami M. Comparison of primary school children by perfectionism, anxiety, maternal parenting style and emotional intelligence. frooyesh. 2019; 7 (12) :183-198
URL: http://frooyesh.ir/article-1-517-fa.html
هوشمندی رودابه، فتح اله زاده نوشین، رستمی مهدی. مقایسه میزان اضطراب کودکان مقطع ابتدایی بر مبنای کمال گرایی، سبک فرزندپروری و هوش هیجانی مادران. رویش روان شناسی. 1397; 7 (12) :183-198

URL: http://frooyesh.ir/article-1-517-fa.html


1- دانشگاه آزاداسلامی ، sharghi_srara@yahoo.com
2- دانشگاه آزاداسلامی
چکیده:   (340 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر مقایسه‌ی میزان اضطراب کودکان مقطع ابتدایی بر مبنای کمال گرایی، سبک فرزند پروری و هوش هیجانی مادران بود. این پژوهش از نوع توصیفی، علی مقایسه‌ای و به لحاظ هدف از نوع کاربردی بوده است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان دوره ابتدایی شهر تهران و نمونه تحقیق شامل 100 نفر دانش آموز دختر و پسر ابتدایی مدارس منطقه 9 آموزش و پرورش تهران بوده که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهشی شامل مقیاس اضطراب کودکان اسپنس ، پرسشنامه کمال گرایی هیل ، پرسشنامه سبک فرزند پروری بامریند و پرسشنامه هوش هیجانی بار ـ آن  می باشد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها و بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون های آماری تی مستقل و تحلیل واریانس سه راهه استفاده شد. یافته های پژوهشی نشان داد که میزان اضطراب کودکان  دارای مادران با کمال گرایی بالا به طور معنا داری بیشتر از اضطراب کودکان  دارای مادران با کمال گرایی پایین بوده (0001/0> (Pو بعلاوه مادران با هوش هیجانی بالا، فرزندانی با اضطراب پایین‌تر داشتند (0001/0>p) و همچنین مادران با سبک‌های مقتدرانه بالا  (002/0>p) و استبدادی پایین (0001/0>p)، فرزندانی با اضطراب پایین تر داشتند. نتایج این پژوهش نشان داد که شیوه‌ی تعاملات مادر و فرزند نقش تعیین‌کننده‌ای در هیجانات منفی و اضطراب و اختلالات اضطرابی کودکان دارد و نتیجه حاصل، یافته‌های پژوهشی در تحقیقات مرتبط با علل وعوامل اضطراب کودکان را قوت می‌بخشد.

متن کامل [PDF 703 kb]   (26 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: ۱۳۹۵/۸/۱۰ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۱۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb