Ethics code: IR.UT.PSYEDU.REC.1402.023
Mojaver S, Arjmandnia A A, SHokoohi Yekta M, GHobari Bonab B, Jafarkhani F. (2024). The Feasibility of executive function training program using augmented reality on social skills children with high-functioning autism spectrum disorder.
Rooyesh.
13(3), 1-10.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5234-fa.html
مجاور شیرین، ارجمندنیا علی اکبر، شکوهی یکتا محسن، غباری بناب باقر، جعفرخانی فاطمه. امکان سنجی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا رویش روان شناسی 1403; 13 (3) :10-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5234-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، arjmandnia@ut.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده: (526 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر امکانسنجی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده بر مهارتهای اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا بود. پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در شهر تهران در سال 1402-1403بود. نمونه پژوهش بعد از غربال با توجه به ملاکهای ورود و خروج با روش نمونهگیری هدفمند از کودکان واجد الشرایط وارد مطالعه و در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تشخیصی اتیسم گیلیام - ویرایش دوم (1994) بود. جهت تحلیل دادهها، از روش تحلیل واریانس با اندازگیری مکرر استفاده شد. یافتهها نشان داد برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده در دو مرحله پسآزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل تأثیر معناداری داشت (001/0p<). همچنین، اندازه اثر نشان از تأثیر 29/0 درصدی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیتافزوده بر مهارتهای اجتماعی بود. نتیجهگیری میشود که برای بهبود مهارتهای اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم میتوان برای آموزش کارکردهای اجرایی از واقعیتافزوده استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/12/26 | پذیرش: 1403/1/30 | انتشار الکترونیک: 1403/4/3