Radpour H, Dehghani F, Sharifirad G. (2024). Feasibility of motivation training package based on goal direction theory on vitality and academic resilience of female students.
Rooyesh.
13(10), 151-160.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5328-fa.html
رادپور حمیده، دهقانی فهیمه، شریفی راد غلامرضا. امکانسنجی بسته آموزشی انگیزش مبتنی بر نظریه جهتگیری هدف بر سرزندگی و تابآوری تحصیلی دانشآموزان دختر رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :160-151
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5328-fa.html
1- گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، f.dehghani@yazd.ac.ir
3- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده: (282 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف امکانسنجی بسته آموزشی انگیزش مبتنی بر نظریه جهت گیری هدف بر سرزندگی و تاب آوری تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر یزد در سال 1402-1401 بود که از بین آنها ۳۰ نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تخصیص یافتند. آموزش شامل 12 جلسه 90 دقیقهای بود. ابزارهای پژوهش نیز شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (دهقانیزاده و حسین چاری، ۱۳۹۱) و پرسشنامه تابآوری تحصیلی (ARS، ساموئلز، ۲۰۰۴) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون سرزندگی تحصیلی و دو زیرمقیاس مثبتنگری و جهتگیری آینده و مسالهمحور در سطح 01/0 وجود داشت. اما با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون زیرمقیاس مهارتهای بینفردی در سطح 05/0 تفاوت معناداری وجود نداشت. آموزش انگیزش مبتنی بر جهتگیری هدف روشی کارآمد برای بهبود سرزندگی تحصیلی، مثبتنگری و جهتگیری آیندهمحور و مساله محور است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/2/6 | پذیرش: 1403/7/14 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10