مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 11 - ( بهمن 1403/ پیاپی 104 1403 )                   سال 13 شماره 11 صفحات 30-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahim Kani M H, Pourhosein R, Salavatian S. (2025). The Effect of Correction Intervention on Engagement of Users Sharing Fake News on X (Twitter). Rooyesh. 13(11), 21-30.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5373-fa.html
ابراهیم کنی محمدحسن، پورحسین رضا، صلواتیان سیاوش. تاثیر مداخله ارسال پیام‌های اصلاحی بر درگیری کاربران منتشرکننده اخبار جعلی در ایکس (توییتر) رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :30-21

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5373-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، prhosein@ut.ac.ir
3- دانشیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده ارتباطات و رسانه، دانشگاه صدا و سیما، تهران، ایران.
چکیده:   (364 مشاهده)
هدف از مطالعه حاضر مقایسه تأثیر علّی یکی از مداخله‌های مقابله با اخبار جعلی یعنی ارسال پیام‌های اصلاحی، بر روی کاربران فارسی‌زبان منتشرکننده اخبار نادرست از طریق بررسی میزان درگیری آنها با این پیام بود. روش مطالعه از نوع آزمایشی و بر اساس طرح آزمایش میدانی تصادفی اجرا شد. جامعه مورد هدف کاربران فارسی‌زبان ایکس قرار داده‌شد که اقدام به انتشار یک خبر جعلی مشخص کرده‌بودند. نمونه مورد مطالعه 334 نفر از این کاربران بودند که در فاصله 48 ساعت ابتدایی انتشار خبر، به‌صورت کاملا تصادفی انتخاب و به‌صورت تصادفی به 3 گروه آزمایشی تخصیص داده‌شدند. داده‌های مطالعه از طریق رابط برنامه کاربردی (API) ایکس استخراج و مورد تحلیل رگرسیون لجستیک اسمی دو وجهی و آزمون استقلال خی دو قرار گرفت. اجرای مداخله به این صورت بود که بعد از آماده‌سازی یک حساب کاربری خنثی توسط محقق، سه نوع پیام اصلاحی برای این کاربران ارسال شده و در فاصله 24 ساعت درگیری آنها با پیام اصلاحی مورد مطالعه قرار می‌گرفت. نتایج نشان داد پیامی که صرفا حاوی حقیقت بود نسبت به پیامی که حاوی حقیقت و شایعه بود به‌صورت معنی‌داری تاثیر بیشتری داشت (p<0.05). همچنین ویژگی‌های کاربران تاثیری بر درگیری آنها با پیام اصلاحی نداشت. باتوجه به خلاء پژوهشی موجود در موضوع کارآمدی رویکردهای مختلف اصلاح، این مطالعه برای اولین‌بار در دنیا نشان داد در متغیر درگیری، رویکرد صرفا بیان حقیقت کارآمدی بیشتری دارد. نتایج این مداخله قابلیت کاربردی‌سازی در رسانه‌های اجتماعی برای مقابله با اخبار جعلی را دارد.
متن کامل [PDF 503 kb]   (132 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1403/2/18 | پذیرش: 1403/4/12 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb