Langroudian S, Azadi M, Dolatian M, Mouszadeh Z. (2024). The effectiveness of group training based on acceptance and commitment on interaction with the fetus and assuming the role of parent in pregnant women.
Rooyesh.
13(7), 221-230.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5440-fa.html
لنگرودیان سارا، آزادی مهران، دولتیان ماهرخ، موسی زاده زهره. اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل با جنین و بر عهده داشتن نقش والدی در زنان باردار رویش روان شناسی 1403; 13 (7) :230-221
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5440-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Mehran.azadi@gmail.com
3- استاد، مرکز تحقیقات مامایی و بهداشت باروری، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران.
چکیده: (473 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تعامل با جنین و بر عهده داشتن نقش والدی در زنان باردار بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش کلیهی زنان با بارداری اول مراجعهکننده به مراکز منتخب بهداشت و درمان شهر تهران در سال 1402 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در دو گروه آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه گواه بهطور تصادفی جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه دلبستگی مادر به جنین (MFAS، کرانلی، 1981) جمعآوری شد. مداخله آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد در 8 جلسه 90 دقیقه و هفتهای یکبار برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون تعامل با جنین و پیشآزمون پیگیری تعامل با جنین، معنادار بوده است (05/0>P). همچنین تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون برعهده داشتن نقش والدی و پیشآزمون پیگیری برعهده داشتن نقش والدی نیز معنادار بوده است (05/0>P). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت آموزش گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود تعامل با جنین و برعهده داشتن نقش والدی موثر و ماندگار است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/3/14 | پذیرش: 1403/4/7 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10