Hafezi K, Akbarnataj-Shoob N, Sadeghi J, Mohammadzadeh Edmollaee R. (2024). Comparison of the efficacy of empowering executive functions and teaching emotion regulation skills on emotional maturity in adolescents.
Rooyesh.
13(7), 191-200.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5470-fa.html
حافظی خدیجه، اکبرنتاج شوب نبی اله، صادقی جمال، محمدزاده ادملایی رجبعلی. مقایسه اثربخشی توانمندسازی کارکردهای اجرایی و آموزش مهارتهای نظمجویی هیجان بر بلوغ عاطفی در نوجوانان رویش روان شناسی 1403; 13 (7) :200-191
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5470-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاداسلامی، بابل، ایران. ، Akbarnataj@baboliau.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (511 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی و آموزش مهارتهای نظمجویی هیجان بر بلوغ عاطفی نوجوانان مراجعهکننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی نوجوانان دختر 15 تا 16 ساله مراجعه کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. تعداد 45 نفر به صورت در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفره و یک گروه کنترل 15 نفره جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه بلوغ عاطفی (EMS) سینگ و بهار گاوا (1999)، استفاده شد. خلاصه جلسات آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی در 10 جلسه 60 دقیقهای و خلاصه جلسات آموزش مهارتهای نظمجویی هیجان در 10 جلسه 90 دقیقهای انجام شد. یافتهها نشان داد که بین میانگین پیشآزمون و پسآزمون سه گروه در بلوغ عاطفی و مولفههای آن تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P)؛ علاوه بر این بین پسآزمون و پیگیری گروهها تفاوت معنادار مشاهده نشد (05/0<P). همچنین بین میانگین پسآزمون دو گروه آزمایش تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای نظمجویی هیجان، نسبت به آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی مداخله کارآمد و اثربخشتری بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/3/29 | پذیرش: 1403/6/22 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10