مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 7 - ( مهر 1403 / پیاپی 100 1403 )                   سال 13 شماره 7 صفحات 200-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hafezi K, Akbarnataj-Shoob N, Sadeghi J, Mohammadzadeh Edmollaee R. (2024). Comparison of the efficacy of empowering executive functions and teaching emotion regulation skills on emotional maturity in adolescents. Rooyesh. 13(7), 191-200.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5470-fa.html
حافظی خدیجه، اکبرنتاج شوب نبی اله، صادقی جمال، محمدزاده ادملایی رجبعلی. مقایسه اثربخشی توانمندسازی کارکردهای اجرایی و آموزش مهارت‌های نظم‌جویی هیجان بر بلوغ عاطفی در نوجوانان رویش روان شناسی 1403; 13 (7) :200-191

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5470-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاداسلامی، بابل، ایران. ، Akbarnataj@baboliau.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (511 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی و آموزش مهارت­های نظم‌جویی هیجان بر بلوغ عاطفی نوجوانان مراجعه­کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی نوجوانان دختر 15 تا 16 ساله مراجعه کننده به مرکز مشاوره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند.  تعداد 45 نفر به صورت در دسترس با توجه به معیارهای ورود به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفره و یک گروه کنترل 15 نفره جایگزین شدند. جهت جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه بلوغ عاطفی (EMS) سینگ و بهار گاوا (1999)، استفاده شد. خلاصه جلسات آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی در 10 جلسه 60 دقیقه­ای و خلاصه جلسات آموزش مهارت­های نظم‌جویی هیجان در 10 جلسه 90 دقیقه­ای انجام شد. یافته‌ها نشان داد که بین میانگین پیش­آزمون و پس­آزمون سه گروه در بلوغ عاطفی و مولفه­های آن تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P)؛ علاوه بر این بین پس­آزمون و پیگیری گروه­ها تفاوت معنادار مشاهده نشد (05/0<P). همچنین بین میانگین پس­آزمون دو گروه آزمایش تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P). از یافته­های فوق می­توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت‌های نظم‌جویی هیجان، نسبت به آموزش توانمندسازی کارکردهای اجرایی مداخله کارآمد و اثربخش­تری بوده است.
متن کامل [PDF 506 kb]   (223 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/3/29 | پذیرش: 1403/6/22 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb