Qanbary Joopish M, Aparkhide N, Mousavi S M. (2024). The relationship between perceived stress and nomophobia with the mediating role of social support in students.
Rooyesh.
13(10), 121-130.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5504-fa.html
قنبری جوپیش معصومه، اپرخیده نیوشا، موسوی سیده مریم. رابطه استرس ادراک شده و نوموفوبیا با نقش میانجی حمایت اجتماعی در دانشجویان رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :130-121
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5504-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
2- کارشناسی ارشد راهنمایی و مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3- استادیار روانشناسی سلامت، گروه پرستاری و مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، mousavi.msc@gmail.com
چکیده: (384 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه استرس ادراک شده و نوموفوبیا با نقش میانجی حمایت اجتماعی در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سال 1402 بودند. 220 نفر از دانشجویان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان در یک نظرسنجی آنلاین شرکت کردند و به مقیاس استرس ادراک شده (PSS؛ کوهن و همکاران، 1983)، پرسشنامه نوموفوبیا (NMP-Q؛ یلدریم و کوریا، 2015) و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده (MSPSS؛ زیمت و همکاران، 1988) پاسخ دادند. تحلیل دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. شاخصهای برازش دلالت بر این داشت که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود. نتایج نشان داد که استرس ادارک شده بهطور مثبت و حمایت اجتماعی بهطور منفی بر نوموفوبیا اثر مستقیم داشت؛ همچنین استرس ادارک شده بهطور منفی بر حمایت اجتماعی اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که حمایت اجتماعی بین استرس ادارک شده و نوموفوبیا نقش میانجی داشت (05/0>P). نتایج این پژوهش دلالت بر این داشت که استرس ادراک شده بهطور مستقیم و با نقش میانجی حمایت اجتماعی بر نوموفوبیا اثر میگذارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/4/15 | پذیرش: 1403/5/6 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10