مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 2 - ( اردیبهشت 1404/ پیاپی 107 1404 )                   سال 14 شماره 2 صفحات 44-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abasi M, Musaei M A, Bahrami E. (2025). The effectiveness of cognitive-behavioral therapy on self-confidence as a speaker and students' speech anxiety. Rooyesh. 14(2), 35-44.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5520-fa.html
عباسی محمد، موسایی محمدامین، بهرامی عرفان. اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر اعتماد به‌ نفس به عنوان یک سخنران و اضطراب سخنرانی دانش آموزان رویش روان شناسی 1404; 14 (2) :44-35

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5520-fa.html


1- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، Abasi.mo@lu.ac.ir
2- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
3- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده:   (60 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اعتماد به نفس به عنوان یک سخنران و اضطراب سخنرانی دانش آموزان بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402-1403 در مدارس شهر خرم آباد بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش طی 8 جلسه به صورت دو جلسه در هفته به مدت 90 دقیقه تحت درمان شناختی-رفتاری ویلدرموت قرار گرفتند وگروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای جمع آوری داده­ها از مقیاس خود گزارش­دهی درباره اعتماد به نفس به عنوان یک سخنران (PRCSفهرست محرک-پاسخ اضطراب اندلر (1962) استفاده شد. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­های حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، تفاوت معناداری )01/0>  (Pبین پس آزمون گروه آزمایش و گواه در اضطراب سخنرانی واعتماد به نفس به عنوان یک سخنران وجود داشت. درنتیجه می تولن گفت، درمان شناختی- رفتاری یکی از روش­های مؤثر در ارتقای اعتماد به نفس به عنوان یک سخنران و کاهش اضطراب سخنرانی در دانش آموزان دوره متوسطه اول است.
متن کامل [PDF 465 kb]   (47 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/4/22 | پذیرش: 1403/8/27 | انتشار الکترونیک: 1404/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb