مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 10 - ( دی ماه 1403/ پیاپی 103 1403 )                   سال 13 شماره 10 صفحات 80-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Elmi Z, Delavar A, Azad E, Zare Bahramabadi M. (2024). Structural model of emotional maturity based on identity styles with the mediating role of the meaning of life in secondary school teenagers in Tehran. Rooyesh. 13(10), 71-80.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5538-fa.html
علمی زینب، دلاور علی، آزاد اسفندیار، زارع بهرام آبادی مهدی. مدل ساختاری بلوغ عاطفی بر اساس سبک‌های هویت با نقش میانجی‌گری معنای زندگی در نوجوانان متوسطه دوم شهر تهران رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :80-71

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5538-fa.html


1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد، گروه سنجش و اندازه­گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، a.delavar@atu.ac.ir
3- دانشیار، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ­الله (عج)، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (285 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه­ای معنای زندگی در رابطه بین سبک­های هویت با بلوغ عاطفی شده انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه نوجوانان دختر مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1401- 1400 بودند. به روش نمونه­گیری در دسترس، نمونه‌ای تعداد 289 نفر انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس بلوغ عاطفی (EMS، سینگ و بهارگاوا، 1990)، سیاهه سبک هویت (ISI، برزونسکی، 1992) و پرسشنامه معنای زندگی (MLQ، استگر و همکاران، 2006) بودند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل معادلات ساختاری حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافته­ها نشان داد که سبک­های هویت اطلاعاتی و متعهد به صورت مستقیم قادر به پیش­بینی بلوغ عاطفی بودند (۰01/۰p‹). همچنین سبک­های هویتی سردرگم و هنجاری به صورت غیرمستقیم از طریق معنای زندگی توانستند بلوغ عاطفی را پیش­بینی کند (۰01/۰p‹). این نتایج نشان می­دهد که سبک­های هویت با توجه به نقش مهم معنای زندگی می­توانند تبیین کننده بلوغ عاطفی باشند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر ضروری است.
متن کامل [PDF 557 kb]   (120 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/5/14 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb