مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 7 - ( پاییز / مهرماه 97 /شماره پیاپی 28/ 1397 )                   سال 7 شماره 7 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The role of attachment styles and coping with stress styles in prediction positive thinking in students. Rooyesh 2018; 7 (7) :1-16
URL: http://frooyesh.ir/article-1-554-fa.html
عباسی مسلم، روزبیانی سمیرا، اعیادی نادر. نقش سبک های دلبستگی و سبک های مقابله با استرس در پیش بینی مثبت نگری دانشجویان. رویش روان شناسی. 1397; 7 (7) :1-16

URL: http://frooyesh.ir/article-1-554-fa.html


1- دانشگاه سلمان فارسی
2- دانشگاه آزاداسلامی
3- دانشگاه خوارزمی ، ayadinader23@gmail.com
چکیده:   (3091 مشاهده)

با توجه به تاثیر مثبت اندیشی  بر جوانب مختلف زندگی افراد، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سبکهای دلبستگی و سبکهای مقابله با استرس در پیش­بینی مثبت نگری دانشجویان بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش  کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک بودند که  از بین آنها 160 نفر به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات موجود بوسیله آزمون دلبستگی بزرگسال کولینز و رید (RASS)، آزمون مقابله با موقعیت استرس زا اندلر و پارکر (CISS)، و پرسش نامه مقیاس حالت عاطفی مثبت و منفی (PANAS) مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور آزمون فرضیه ها، از آزمون های آماری همبستگی پیرسون وتحلیل رگرسیون چند متغیری استفاده شده است.  همچنین، تجزیه و تحلیل دادهای پژوهش حاضر با نرم افزار SPSS-16 صورت گرفت. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین سبک  دلبستگی ایمن و سبک مقابله ای مسئله مدار با مثبت نگری همبستگی مثبت و بین سبک دلبستگی ناایمن و سبک مقابله ای اجتنابی و هیجان مدار با مثبت نگری همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که سبک دلبستگی ایمن  27 درصد  و سبک مقابله­ای مسئله­مدار 37 درصد از مثبت نگری دانشجویان را پیش بینی می کند. براساس یافته‌ های پژوهش حاضر می توان گفت که سبک دلبستگی و سبک مقابله ای عامل مهمی در پیش بینی مثبت نگری دانشجویان هستند و توجه به نقش تجارب اولیه کودکی و مهارتهای حل مساله  در برنامه های آموزشی ضروری است.

متن کامل [PDF 754 kb]   (196 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/9/6 | ویرایش نهایی: 1397/7/10 | پذیرش: 1395/10/29 | انتشار الکترونیک: 1397/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb