 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Enayati S,  Taklavi S,  Pourmohseni-Koluri F. 
(2025).  The effectiveness of emotional self-control training on impulsivity and parent-child relationships of adolescent boys with cyberbullying.  Rooyesh. 13(12),  91-100. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5579-fa.html   
                    
                    عنایتی شیما،  تکلوی سمیه،  پورمحسنی کلور فرشته.
(1403).  اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر تکانشگری و روابط والد -فرزندی نوجوانان پسر دارای قلدری سایبری  رویش روان شناسی 13 (12) :100-91URL: http://frooyesh.ir/article-1-5579-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. 
 2- استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi@gmail.com
 3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (967 مشاهده)
                    
                    
                    پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر تکانشگری و روابط والد -فرزندی نوجوانان پسر دارای قلدری سایبری صورت گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تهران (مناطق 1 و 2) در سالتحصیلی 1401-1402 بودند که تعداد 39 نفر به روش نمونهگیری هدفمند بعد از غربالگری انتخاب و در گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (20نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش هشت جلسهی 75 دقیقهای تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفتند. ابزارگردآوری دادهها شامل پرسشنامه تجربه قلدری – قربانی سایبری آنتیادو و همکاران (2016، CBVEQ)، مقیاس رابطه والد- کودک فاین و همکاران (1983،  PCRS) و مقیاس پرسشنامه تکانشگری بارات پاتون و همکاران (1995،BIS-11) بود. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون تکانشگری و روابط والد -فرزندی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. در نتیجه آموزش خودکنترلی هیجانی میتواند بهعنوان روش درمانی مؤثر در جهت کاهش تکانشگری و بهبود روابط والد -فرزندی نوجوانان پسر دارای قلدری سایبری مورد استفاده قرار گیرد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی عمومی  دریافت: 1403/5/22 | پذیرش: 1403/7/4 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10