مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 3 - ( خرداد 1404/ پیاپی 108 1404 )                   سال 14 شماره 3 صفحات 152-143 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzian R, Khanmohammadi A, Khanehkeshi A. (2025). Structural relationships of attachment styles with social anxiety in teenagers addicted to internet games: the mediating role of emotional regulation. Rooyesh. 14(3), 143-152.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5667-fa.html
نوروزیان رویا، خان محمدی ارسلان، خانه کشی علی. رابط ساختاری سبک‌های دلبستگی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان وابسته به بازی‌های اینترنتی: نقش واسطه‌ای تنظیم شناختی هیجان رویش روان شناسی 1404; 14 (3) :152-143

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5667-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد آیت‌الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران. ، ar.khanmohammadi@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران.
چکیده:   (13 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین سبک­های دلبستگی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان وابسته به بازی­های اینترنتی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهرستان بابل در سال ۱۴۰۲ تشکیل دادند. تعداد افراد نمونه ۳۱۰ نفر بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه­های اضطراب اجتماعی نوجوانان (لاجرکا، 1999، SAS-A)، سبک­های دلبستگی (سیمپسون، 1990، AAI)، تنظیم شناختی هیجان گولن و همکاران (2012، ERQ-CA) و اعتیاد به بازی­های اینترنتی (وانگ و همکاران، 2002، GAS) بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که مدل آزمون شده از برازش مطلوبی برخوردار است. یافته­ ها نشان داد که سبک­های دلبستگی اجتنابی و دوسوگرای اضطرابی با اضطراب اجتماعی به طور مستقیم و مثبت و سبک دلبستگی ایمن به طور منفی و مستقیم دارای رابطه معنی دار بودند (05/0p<). همچنین در رابطه‌ی بین سبک­های دلبستگی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان وابسته به بازی­های اینترنتی، نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان نیز معنادار گزارش شد (05/0>P). نتیجه­ گیری می­شود تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین سبک­های دلبستگی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان وابسته به بازی­های اینترنتی دارای نقش واسطه است.
متن کامل [PDF 643 kb]   (8 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1403/6/22 | پذیرش: 1403/8/15 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb