Norouzian R, Khanmohammadi A, Khanehkeshi A. (2025). Structural relationships of attachment styles with social anxiety in teenagers addicted to internet games: the mediating role of emotional regulation.
Rooyesh.
14(3), 143-152.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5667-fa.html
نوروزیان رویا، خان محمدی ارسلان، خانه کشی علی. رابط ساختاری سبکهای دلبستگی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان وابسته به بازیهای اینترنتی: نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان رویش روان شناسی 1404; 14 (3) :152-143
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5667-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد آیتالله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران. ، ar.khanmohammadi@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بهبهان، دانشگاه آزاد اسلامی، بهبهان، ایران.
چکیده: (13 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین سبکهای دلبستگی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان وابسته به بازیهای اینترنتی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهرستان بابل در سال ۱۴۰۲ تشکیل دادند. تعداد افراد نمونه ۳۱۰ نفر بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامههای اضطراب اجتماعی نوجوانان (لاجرکا، 1999، SAS-A)، سبکهای دلبستگی (سیمپسون، 1990، AAI)، تنظیم شناختی هیجان گولن و همکاران (2012، ERQ-CA) و اعتیاد به بازیهای اینترنتی (وانگ و همکاران، 2002، GAS) بود. تجزیهوتحلیل دادهها به روش معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها نشان داد که مدل آزمون شده از برازش مطلوبی برخوردار است. یافته ها نشان داد که سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرای اضطرابی با اضطراب اجتماعی به طور مستقیم و مثبت و سبک دلبستگی ایمن به طور منفی و مستقیم دارای رابطه معنی دار بودند (05/0p<). همچنین در رابطهی بین سبکهای دلبستگی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان وابسته به بازیهای اینترنتی، نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان نیز معنادار گزارش شد (05/0>P). نتیجه گیری میشود تنظیم شناختی هیجان در رابطه بین سبکهای دلبستگی با اضطراب اجتماعی در نوجوانان وابسته به بازیهای اینترنتی دارای نقش واسطه است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/6/22 | پذیرش: 1403/8/15 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10